آموزش آشپزی ایتالیایی | کیتو مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایتالیایی است که با مواد و دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه شباهت زیادی به کتلت مرغ دارد و به همین دلیل با ذائقه ما ایرانی ها سازگار است. کیتوی مرغ را به سلیقه خود می توانیم به همراه  پنیر موزارلا سرو کنیم یا اینکه بدون پنیر سرو کنیم، البته این غذا با پنیر طعم خوشمزه تری دارد، ولی اگر کالری غذا برایتان مهم است بهتر است پنیر موزارلا را حذف کنید چون کالری کیتو را بالاتر می برد.

سبزیجاتی هم که در این غذا استفاده می شوند اختیاری است و می توانیم به سلیقه خود آنها را تغییر دهیم یا به طور کامل حذف کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی ایتالیایی در ادامه با ما در اول فارس  همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه مرغ ۷۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
پنیر موزارلا ۱ پیمانه
ریحان خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
پیازچه خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
پودر سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
پاپریکا ۱ قاشق چایخوری
پودر سیر ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
روغن زیتون یا مایع به مقدار کافی

دستور پخت کیتو مرغ

مرحله اول

برای تهیه کیتو مرغ ایتالیایی ابتدا سینه مرغ را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و استخوان های آن را جدا می کنیم و به صورتمکعب های ریز خرد می کنیم.پیازچه ،ریحان و چند برگ جعفری را پاک می کنیم.

مرحله دوم

سپس می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی تخته ریز ساطوری می کنیم و داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم.تخم مرغ ها را ابتدا در پیاله ای می شکنیم و در صورت سالم بودن به سبزی ها اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله پنیر موزارلا را به همراه پودر سیر، پودر سوخاری، پاپریکا و کمی نمک و فلفل (می توانید از فلفل چیلی، پونه کوهی و… هم استفاده کنید) به باقی مواد اضافه می کنیم و با قاشق کاملا مواد را مخلوط می کنیم.

در آخر مرغ های خرد شده را می افزاییم و با قاشق آن ها را زیر و رو می کنیم تا کاملا مرغ ها با مواد آغشته شود و روی کاسه را سلفون می کشیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه مرغ ها طعم دار شوند.

مرحله پنجم

سپس تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا گرم شود و بعد مایه را از داخل یخچال بیرون می آوریم و با قاشق از مایه کف تابه می ریزیم و با پشت قاشق روی آن را صاف می کنیم و اجازه می دهیم تا مواد سرخ شوند.

مرحله ششم

تمام مایه کیتو را به همین صورت شکل می دهیم و داخل تابه سرخ می کنیم. کیتوهای سرخ شده را با کفگیر بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز سرخ شود. جمعا ۸ دقیقه زمان می برد تا سرخ و طلایی بشوند.

در این مرحله کیتوها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل گرفته شود، سپس داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم. در پایان کیتوی مرغ را به همراه سس مارینارا سرو می کنیم.

مواد لازم سس مارینارا
گوجه فرنگی ۸ عدد
سیر ۴ حبه
پیاز ۱ عدد
روغن زیتون ۴ قاشق سوپخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آویشن ۱ قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
ریحان خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق سوپخوری
آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

کیتو مرغ1

دستور تهیه سس مارینارا

مرحله اول

برای تهیه سس مارینارا ابتدا گوجه فرنگی ها را می شوییم و پوست روی آن ها را با چاقو می گیریم و رنده ریز می کنیم و کنار می گذاریم.پیاز و سیرها را پوست می گیریم و می شوییم، سپس با رنده ریز رنده می کنیم.

مرحله دوم

تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و روغن زیتون یا کره را داخل آن قرار می دهیم تا ذوب شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم تا سبک شوند و بعد سیرها را اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا کمی طلایی و سرخ شوند.

مرحله سوم

بعد وسط تابه را خالی می کینم و پیاز و سیر ها را با قاشق به کناره های تابه می کشیم، سپس رب گوجه فرنگی را وسط تابه می ریزیم و مداوم به مدت چند دقیقه تفت می دهیم تا سرخ شود و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله چهارم

سپس گوجه فرنگی های پوره شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم و آویشن،کمی نمک و فلفل روی مواد سس می ریزیم و حرارت را ملایم می کنیم تا آب گوجه فرنگی بخار شود و سس به غلظت مطلوب برسد.

مرحله پنجم

جعفری و ریحان ها را پاک می کنیم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه ریز ساطوری می کنیم و کنار می گذاریم.زمانیکه سس قوام یافت لیمو را نصف می کنیم آب آن را داخل پاله ای می گیریم و هسته های ان را جدا می کنیم.

مرحله ششم

سپس ۲ قاشق غذاخوری به سس اضافه می کنیم و جعفری و ریحان خرد شده را نیز می افزاییم و مداوم مواد را تفت می دهیم.سس که به قوام مورد نظر رسید از روی حرارت بر می داریم و در پیاله ای می ریزیم و همراه کیتو سرو می کنیم.