چاپ کد خبر: 23620
23 اسفند 1398

نظر آیت‌الله مکارم شیرازی در باره استفاده از واکسن کرونا ساخت اسرائیل

5e6a91ad089e6_2020-03-12_23-16

اول فارس|روزنامه همدلی نوشت:  با شیوع ویروس کرونا تلاش‌ها برای ساختن واکسن برای کووید۱۹ شروع شد. بسیاری از کشورها چون چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده مدعی شدند تحقیقات آنها دارد به ثمر می‌نشیند و نزدیک به ساخت واکسن کرونا هستند. در این میان ادعای اسرائیل و یک شرکت اسرائیلی برای ساخت هرچه سریعتر واکسن دیده می‌شود، ادعایی که اگر محقق شود برخی از کشورهای مسلمان را با این مسئله روبه‌رو می‌کند که آیا امکان خرید واکسن از اسرائیل برای آنها وجود دارد؟
کروناویروس که از چین سفر خود را شروع کرد، امروز خاورمیانه را هدف خود قرار داده جایی که بسیاری از کشورهای مسلمان در آن قرار دارند، همچنین این ویروس بخش‌هایی از اروپا به‌ویژه ایتالیا را متاثر از خود کرده است. در واقع با شیوع چنین ویروس همه‌گیری علاوه بر افزایش مراقبت‌های بهداشتی و لزوم ضدعفونی کردن دائمی سطوح که در گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی به آن سفارش شده، سبب می‌شود گروهی از محقق‌ها و شرکت‌های داروسازی مطالعات خود را برای ساختن واکسن شروع کنند، که البته در این میان رقابت‌هایی هم ایجاد می‌شود، چرا که بدیهی است دسترسی هرچه سریعتر به این واکسن می‌تواند با آورده‌های اقتصادی بالایی همراه باشد.
اخبار مربوط به ساخت واکسن کووید۱۹ از همان روزی که این ویروس شناسایی شد طی ماه‌های گذشته هرازچندگاهی خودنمایی کرد؛ که مثلا چین، فرانسه، روسیه، ایالات متحده یا اسرائیل مدعی ساخت یا مدعی نزدیک شدن به ساخت واکسن هستند.به گزارش ایرنا سفیر چین در روسیه مدعی شده که متخصصان این کشور به یافتن واکسن ویروس کرونای جدید خیلی نزدیک شده‌اند که قادر است سیستم دفاعی بدن انسان را در مقابل این بیماری تقویت کند. براساس این گزارش «زو نانپینگ» معاون وزیر علوم و فناوری چین نیز گفته است که آزمایشات بالینی واکسن کرونای جدید زودتر از دو ماه دیگر در این کشور آغاز می‌شود.مشابه فعالیت چین در فرانسه هم اتفاق افتاده، به گزارش خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی(آنا)، شرکت داروسازی فرانسوی «سانوفی» از بزرگ‌‌ترین شرکت‌های داروسازی در دنیا است که به محض اینکه ویروس کرونا در ووهان چین شیوع یافت، آزمایشات و مطالعات دارویی خود را در مورد این مسائل شروع کرد. این شرکت فرانسوی اظهار امیدواری کرده که تا یک سال و چند ماه دیگر بتواند، آزمایش‌های لازم را روی افراد مختلف انجام دهد.در رقابت بر سر ساخت واکسن، روسیه هم از سایر رقبای خود عقب نمانده طوری که به گزارش تسنیم، انستیتو علمی و پژوهشی واکسن سن پترزبورگ مسئولیت این تحقیقات را برعهده گرفته ‌است و اعلام امیدواری کرده تا ۱۸ماه آینده بتواند به واکسن کرونا دست پیدا کند.
اما در این میان ادعای یک شرکت پژوهشی اسرائیلی جلب توجه می‌کند، طوری که در روز گذشته تسنیم گزارش داد، دانشمندان در موسسه تحقیقاتی گالیله اسرائیل هم اکنون ادعا می‌کنند که آنها ظرف چند هفته واکسنی را برای ویروس کرونا خواهند ساخت که ظرف ۹۰روز آماده توزیع و استفاده خواهد شد. این موسسه ادعا می‌کند که چهار سال است سرگرم تحقیق در مورد ویروس کرونای پرندگان است که وزارتخانه‌های علوم و فناوری و کشاورزی اسرائیل بودجه آن را تامین کرده‌اند. بنا بر ادعای آنها، این ویروس شبیه همان نسخه‌ای است که انسان‌ها را آلوده کرده و در توسعه از طریق دستکاری ژنتیک به پیشرفت‌هایی دست یافته است. ادعای ساخت قریب‌الوقوع واکسن توسط اسرائیل که اگر چه در صحت و سقم آن شواهد جدی وجود ندارد، اما می‌تواند برای برخی از کشورهای مسلمان و سایر مسلمانان مسئله‌ساز شود. به فرض اینکه اگر ادعای اسرائیل درست باشد و این کشور زودتر از سایر کشورها به واکسن کرونا دسترسی پیدا کند، مسئله خرید و فروش واکسن کرونا از اسرائیل برای مسلمانان چگونه خواهد بود؟ علاوه بر آن ایران به عنوان یک کشور مسلمان جزء کشورهایی است که هیچ مراوده سیاسی و اقتصادی هم با اسرائیل ندارد، در این شرایط چگونه می‌تواند با امکان خرید و استفاده از واکسن روبه‌رو شود؟
در این باره جلیل رحیمی جهان‌آبادی ‌رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به ایسنا می‌گوید: نه تنها ما بلکه هر انسانی از این که هر کشوری بتواند این کار را انجام دهد و جان بشر را نجات دهد خوشحال خواهد شد؛ هر کشوری چه آمریکا که رابطه‌ای با آن نداریم و چه رژیم صهیونیستی که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم چنین دارویی کشف کند، این دارو قدر مسلم وارد چرخه بازار جهانی می‌شود و ما نیز می‌توانیم این دارو را از طریق واسطه‌ها و کشورهای دیگر تهیه کنیم.»
در این بین پرسشی که ایجاد می‌شود این است، که خرید واکسن تولید شده توسط اسرائیل، به هر صورتی، مستقیم یا غیر مستقیم به این کشور سود می‌رساند، و ما می‌دانیم که بسیاری از مراجع تقلید شیعه رساندن سود به اسرائیل را جایز نمی‌دانند. حال آیا با علم بر این مسئله مجدد چنین امکانی(خرید واکسن از اسرائیل) شدنی است؟
خبرنگار «همدلی» در این رابطه سوال مشخصی را از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی پرسید که شرح سوال و جواب در زیرآمده است.سوال: اگر واکسن مربوط به ویروس کرونا را اسرائیل کشف و تولید کند، استفاده از آن جایز است؟پاسخ: اگر یقین دارند که سود آن شرکت‌ها متعلق به صهیونیست‌ها و اسرائیل است خرید و فروش آن جایز نیست. مگر اینکه درمان منحصر به آن باشد و جایگزینی نداشته باشد، که در این صورت مانعی ندارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار