چاپ کد خبر: 106866
28 اسفند 1401

نکاتی که یک آرایشگر برای سلامتی خود باید رعایت کند

همه مشاغل در همه حوزه ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. شغل آرایشگری نیز از آن دست مشاغلی است که می تواند نکات مثبت و منفی زیادی برای آرایشگران داشته باشد. یکی از مواردی که می توان در خصوص این رشته به آن اشاره کرد، مسئله سلامتی آرایشگران است. آرایشگران معمولا ساعت های طولانی در روز را صرف میکاپ، آرایش و رسیدگی به مشتریان می کنند و با افراد مختلفی سروکار دارند. یک مکان عمومی که می تواند مملو از آلودگی ها، میکروب ها و حتی آثار مواد آرایشی شیمیایی باشد. عوامل زیادی هستند که می توانند سلامت آرایشگران را به خطر بیندازند. در این مطلب قصد داریم به بررسی نکاتی که یک آرایشگر برای سلامتی خود باید رعایت کند بپردازیم.

آرایشگری
حرفه آرایشگری، حرفه ای بسیار جذاب و پردرآمد است. افراد زیادی به دلایلی همچون؛ محیط شاد و هیجان انگیز سالن های آرایشی، معاشرت با افراد مختلف و درآمد بالای این کار تمایل دارند تا وارد حرفه آرایشگری شوند. اما بایستی بدانید که همه چیز آن طور که فکر می کنید نیست. این شغل نیز خطرات و عوارض زیادی برای شما می تواند به دنبال داشته باشد. مشکلاتی که شاید تاکنون فکرش را هم نمی کردید. اگر به سلامت خود اهمیت می دهید، بهتر است در ادامه به نکاتی که اشاره می کنیم دقت داشته باشید و حتما در روند کار آن ها را رعایت کنید.

ورزش کردن

لزوما اینکه بیرون از خانه فعالیت دارید، به منزله این نیست که تحرک سالم دارید و می توانید از زیر ورزش کردن قسر در بروید. حرفه آرایشگری به گونه ای است که می تواند در مدت زمان کوتاهی شما را با مشکلات جسمی مختلفی روبرو کند. زمانی که غرق در کار هستید، و مشتریان زیادی برای دریافت خدمات شما منتظر هستند، به این مسئله فکر نمی کنید که این کار مداوم و پیوسته می تواند تا چه اندازه برای سلامت جسم شما مضر باشد.

ایستادن های طولانی مدت که می تواند منجر به واریس پا، کمر درد و سردردهای مزمن شود. خم کردن سر و گردن برای ساعات طولانی که می تواند منجر به دردهای شدید عضلانی و آرتروز گردن شود. کار کشیدن های مداوم از دست که می تواند به گرفتگی عضلات دست و بازو و دردهای شدید در این نواحی شود و… همگی از عوارض شغل آرایشگری هستند.

برای اینکه این موارد سلامت جسم شما را تهدید نکنند. بهتر است حتما ورزش کردن را در روتین زندگی خود وارد کنید. ورزش کردن بایستی به یک سبک از زندگی شما تبدیل شود. سعی کنید تمارین مرتبط و مناسب را پیدا کرده و آن ها را به طور مرتب در اوقات استراحت و بیکاری انجام دهید.

 

نظافت و تمیزی محیط سالن

سالن های آرایشی جزء پر رفت و آمدترین مکان های عمومی هستند. روزانه صدها نفر مشتری به این مراکز مراجعه می کنند و از این رو طبیعی است که فضای آرایشگاه سرشار از میکروب، باکتری و آلودگی باشد. برای اینکه بتوانید سلامت خود را در چنین محیطی تضمین کنید. لازم است تمامی تجهیزاتی که در سالن مورد استفاده قرار می گیرند را به طور مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. لیستی از مواد ضد عفونی کننده تهیه کرده و در پایان روز کاری، سالن یا لاین مربوط به خود را کاملا تمیز کنید. کف سالن نیز می تواند محلی برای تجمع انواع میکروب ها باشد. حتما زباله های دور ریختنی را در پایان روز از سالن بیرون ببرید و محیط را از هرگونه آلودگی تمیز کنید.

استفاده از تجهیزات ایمنی در حین کار

در هر لاینی که در حال فعالیت هستید، لازم است حتما لباس کار و تجهیزات مخصوص به خود را داشته باشید. این موضوع به خصوص برای لاین های آرایش و رنگ مو از اهمیت بیشتری برخوردار است. در لاین های رنگ مو، کراتین و احیای مو معمولا از مواد شیمیایی بسیار قوی استفاده می شود که حاوی ترکیبات مضری برای بدن هستند. برای اینکه بتوانید از آسیب های این مواد در امان باشید، لازم است در حین کار از لباس فرم مناسب و تمیز، ماسک های چند لایه و استاندارد، دستکش مخصوص، کلاه مخصوص و کفش مخصوص استفاده کنید. سعی کنید در پایان هر سفارش کاری نیز، وسایل یکبار مصرف همچون دستکش یا ماسک را دور بیندازید و از تجهیزات جدید و تازه استفاده کنید.

استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای لوازم آرایشی

یکی از رایج ترین و شایع ترین مشکلات در آرایشگاه ها، مسئله بهداشت و سلامت موها است. برخی افراد ممکن است دچار مشکلات پوستی یا شپش مو باشند. لازم است در این باره حساسیت بیشتری به خرج دهید. در درجه اول لازم است برای سلامت خود و دیگر مشتریان تا حد امکان از لوازم یکبار مصرف استفاده کنید. همچنین شانه ها و برس هایی که در حین کار استفاده می کنید، می بایست کاملا ضدعفونی و تمیز شده باشند. از قرار دادن آن ها درون کشو یا روی میز آرایش خودداری کنید. سعی کنید تا حد امکان محیط کار خود را خلوت و تمیز نگه دارید تا از تجمع میکروب ها و آلودگی ها جلوگیری به عمل آید.

استفاده از سیستم تهویه مناسب

در درجه اول، بهتر است سالن آرایشی خود را به گونه ای از BARORO انتخاب کنید که شرایط تهویه طبیعی هوا در آن وجود داشته باشد. به عنوان مثال داشتن پنجره که بتوان هرازگاهی آن را باز کرد و اجازه داد هوای تازه به داخل سالن وارد شود می تواند اقدام بسیار خوبی باشد. اما در صورتی که چنین امکانی برای شما وجود ندارد، بایستی حتما سالن را به یک سیستم تهویه مناسب مجهز کنید.

تردد بالا در محیط سالن و تنفس در این فضا، گرمای زیاد، فعالیت زیاد، استفاده از محصولات شیمیایی و… می توانند از جمله مواردی باشند که احتمال سرایت بیماری های مختلف را افزایش می دهند. بنابراین لازم است این محیط دارای سیستم تهویه مناسبی باشد تا بتواند هوا را به گردش درآورده و ایمنی فضا را بیشتر کند. تهویه بایستی به شکلی صورت گیرد که هوا کاملا عاری از بوی بد باشد. همچنین استاندارد دما برای محیط سالن آرایشی معمولا بین ۱۳ تا ۶۱ درجه سانتی گراد است..

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار