چاپ کد خبر: 138700
11 فروردین 1403

دامپزشکی فارس مبهوت از مرگ ناگهانی ۲۹ اسب در گراش : مشمشه نبود !

اسب

در پی انتشار خبری مبنی بر  “مُردار شدن ۲۹ راس اسب اصیل در گراش بعلت یک بیماری عفونی واگیردار”  روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس موارد زیر را جهت تنویر افکار عمومی اعلام کرد.
به گزارش اول فارس ، خبر مرگ ناگهانی اسب‌ها در گراش به علت ابتلا به یک ویروس و خسارت میلیاردی به یک باشگاه، شوک بزرگی به اسب داران و سوارکاران منطقه وارد کرد.

در اطلاعیه اداره کل دامپزشکی استان فارس آمده است: باشگاه مذکور از جمله واحدهای نگهداری اسب در شهرستان گراش بوده که به جهت مراقبت و پایش بیماری مشمشه هر ۶ ماه نسبت به انجام آزمایش از تمامی اسب‌های واجد الشرایط اقدام می‌شود.

در سال ۱۴۰۲ در دو نوبت هر بار ۲۰ راس اسب موجود در باشگاه تست و آزمایش شد و از نظر بیماری مشمشه عاری از بیماری بودند باشگاه مذکور در اواخر بهمن و اوایل اسفند سال ۱۴۰۲ با تعدادی تلفات مواجه شد که همکاران دامپزشکی شهرستان گراش با حضور در محل و با اخذ نمونه‌های آزمایشگاهی و ارسال به آزمایشگاه‌های مرجع اقدامات لازم را انجام دادند.

علت قطعی تلفات در حال بررسی و به محض مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.


مُردار شدن ۲۹ راس اسب اصیل در گراش بعلت یک بیماری عفونی واگیردار

بهمن و اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در حالی که چند روز به برگزاری مسابقه‌ کشوری در گراش بود خبر مرگ ناگهانی اسب ها در گراش به دلیل ابتلا به ویروس هرپس و خسارت میلیاردی به باشگاه فاضل شوک بزرگی به اسب داران و سوارکاران منطقه شد.

وی افزود: این ویروس از طریق تماس مستقیم با حیوان آلوده یا از طریق تماس غیر مستقیم با اشیاء آلوده پخش می‌شود، که البته منبع دقیق و عامل ورود این ویروس به باشگاه فاضل مشخص نیست.

مسئول باشگاه فاضل گفت: آنچه مشخص است این ویروس از مدت‌ها قبل در تعدادی از باشگاه‌های سراسر کشور وجود داشته که منجر به تلفات هم شده و در حال انتشار بوده و هست اما اطلاع‌رسانی کافی صورت نپذیرفته و نهادهای ذیربط نیز به هر دلیل موثر عمل نکرده‌اند.

فتحی با اطلاعاتی که در این مدت به دست آورده است، می‌گوید: دو نوع از این ویروس شامل EHV-4 و EHV-1 شایع‌تر است نوع ۱ می‌تواند باعث بیماری تنفسی، سقط جنین و بیماری عصبی در اسب شود و در نوع ۴ معمولا بیماری تنفسی حادث می‌شود.

او بیان کرد: با ابتلای اسب‌های باشگاه به این ویروس و تلف شدن آن‌ها، من خسارت زیادی دیدم اما این خسارت باعث نمی‌شود از یاد ببرم که باید از صنعت اسب در کشور دفاع کرد. برای همین چیزی که بعد از این خسارت برای من اهمیت دارد بررسی دلیل حادثه است، نمونه‌ خون اسب‌ها به دو آزمایشگاه در کشور امارات و آزمایشگاه‌های در شیراز، شهرکرد و تهران ارسال شد از طریق شبکه دامپزشکی نیز نمونه‌هایی اخذ و به آزمایشگاه ارسال شد که هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است.

فتحی ادامه داد: موضوع در روزهای نخستین به اطلاع اداره دامپزشکی و جهاد کشاورزی شهرستان رسانده شد و نمایندگان اداره دامپزشکی ضمن حضور در محل نمونه‌ها را برای ارسال به آزمایشگاه برداشت نمودند به نظر می‌رسد برای کنترل این ویروس و پیشگیری از تبعات آن نیاز به عزم جدی و عاجل تمامی نهادهای مربوطه و اراده آن‌ها در سطح ملی است.

فتحی با اشاره به این که واکسن ویروس هرپس در غالب کشوهای دنیا به وفور یافت می‌شود و در دسترس عموم است، می‌گوید: با وجود این که این ویروس واکسن دارد اما متاسفانه در کشور ما امکان دسترسی به این واکسن چندان فراهم نیست و افراد به صورت موردی از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد می‌کنند بروز اتفاقات این چنینی که تقریبا در جای‌جای کشور شاهد آن هستیم ضرورت ورود جدی دولت به این موضوع جهت تولید و واردات واکسن هرپس را نشان می‌دهد اقدام عاجل در این خصوص برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه درخواست جامعه اسبداری ایران است.

وی درخصوص پیشگیری و جلوگیری از شیوع این ویروس گفت: رعایت قرنطینه و کنترل رفت‌وآمدها، واکسیناسیون، ضد عفونی کردن تجهیزات و امکانات و محل نگهداری، جداسازی اسب‌های بیمار و… از جمله این راهکارها است، چون هرپس ویروس یک بیماری عفونی واگیردار است و درمان قطعی ندارد در صورت ابتلا عمده اقدامات شامل مراقبت‌های حمایتی خواهد بود.

فتحی افزود: استفاده از مایعات، داروهای ضد ویروس و کنترل‌کننده تب و داروهای مربوط به پشتیبانی سیستم ایمنی اسب مفید است نگهداری در محیط بهداشتی و تمیز و تغذیه و استراحت کافی کمک‌کننده است اما مهمترین مساله، تولید و تامین یا واردات به میزان کافی واکسن‌های مربوطه توسط نهادهای دولتی متولی موضوع است.

عضو کانال ما در تلگرام شوید

او در جواب به میزان برآورد خسارت باشگاه فاضل در این اتفاق گفت: اسب‌های موجود در این باشگاه گلچینی از بهترین اسب‌های دره شوری و تعدادی اسب کرد بود که انتخاب‌هایی حاصل از ۲۰ سال فعالیت و تجربه در این حوزه بود به عنوان ذخیره‌های ژنتیکی نمی‌توان به سادگی ارزش ریالی میزان خسارت را تعیین کرد اما با توجه به جمیع جهات و نداشتن بیمه، خسارت وارده بیش از ۳۰ میلیارد تومان است که ممکن است تا ۵۰ میلیارد تومان هم برسد.منبع:خبرگزاری فارس

زندگی نامه « داریوش بزرگ » که تخت جمشید « پایتخت جدید هخامنشیان» را ساخت

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار