چاپ کد خبر: 97417
16 آبان 1401

بازاریابی تلفنی چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن

استخدام فروشنده

امروزه پیدا کردن فردی که از تلفن یا گوشی تلفن همراه استفاده نکند، کاری تقریبا غیرممکن است. به شکلی که استفاده از تلفن به یک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی بسیاری از ما تبدیل شده‌ است. اگرچه امروزه استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال موردتوجه بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است، اما هنوز هم کسب و کارهای مختلف برای دستیابی به فروش بیشتر، اقدام به انتشار آگهی استخدام فروشنده تلفنی می‌کنند.

به شکلی که می‌توان گفت فروش تلفنی، به یکی از روش‌های موثر و مهم در بازاریابی و فروش تبدیل شده است. حتی بسیاری از کسب و کارهای بزرگ با وجود داشتن مشتریان قابل‌توجه، بازهم از تکنیک های فروش و بازاریابی تلفنی برای جذب مشتریان بالقوه خود استفاده می‌کنند. در این مقاله به معرفی بازاریابی تلفنی پرداخته و مزایا و معایب این شیوه از ایجاد ارتباط با مشتری را موردبررسی قرار می‌دهیم.

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ (telemarketing) را باید یکی از استراتژی های بازاریابی و تبلیغات دانست که از تلفن، برای جذب گروه خاصی از مشتریان یا مشتریان بالقوه استفاده می‌کند. در اینجا اصطلاح فروش و بازاریابی تلفنی عمدتا به فروش محصولات و خدمات از طریق برقراری تماس تلفنی با مشتریان بالقوه و جدید اشاره دارد.

امروزه فروش تلفنی به‌طور گسترده از طرف شرکت‌های مختلفی مانند شرکت‌های خدماتی و بیمه، مورداستفاده قرار می‌گیرد. به شکلی که بسیاری از آگهی‌های استخدام فروشنده امروز، در ارتباط با استخدام فروشنده تلفنی است.

در این روش شرکت‌ها با استخدام فروشنده تلفنی، با مشتریان بالقوه تماس گرفته و محصول یا خدمات خود را به آن‌ها معرفی می‌کنند. امروزه شرکت‌ها ممکن است از طریق برقراری تماس تصویری، فرآیند فروش محصولات و خدمات را به انجام برسانند. این شیوه از بازاریابی و فروش معمولا در مراحل انتهایی فروش مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برخلاف نگاه جدیدی که در عصر دیجیتال برای استفاده از موبایل و گوشی‌های هوشمند جهت فروش محصولات و خدمات وجود دارد، فروش و بازاریابی از طریق برقراری تماس تلفنی را می‌توان شیوه‌ای سنتی از بازاریابی دانست.

استفاده از تکنیک های فروش تلفنی، روشی مقرون به صرفه برای بسیاری از کسب‌ و کارها جهت جذب مشتریان بالقوه است. همچنین فروش و بازاریابی تلفنی هنوز هم به‌عنوان روشی کارآمد، برای دست یافتن به فروش بیشتر شناخته می‌شود. به همین دلیل کسب وکارها برای جذب مشتریان بیشتر، چاره‌ای جز استخدام فروشنده و بازاریاب تلفنی نخواهند داشت.

شناخته‌شده‌ترین شیوه از بازاریابی تلفنی همان تماس سرد است. در تماس سرد کسب و کارها با افراد مختلف تماس گرفته و تنها به فروش مستقیم محصولات و خدمات خود اکتفا می‌کنند. هرچند این شیوه از بازاریابی می‌تواند در برخی از مواقع موثر واقع شود، اما امروزه تکنیک های فروش تلفنی متنوع‌تر و کاربردی‌تر شده‌اند.

این در حالی است که در برخی از کسب و کارها، ممکن است فرآیند فروش و بازاریابی محصولات و خدمات برون سپاری شود. از طرف دیگر کسب و کارها می‌توانند با استخدام فروشنده و بازاریاب تلفنی، در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. در ادامه به معرفی مزایا و معایب استفاده از تکنیک های بازاریابی تلفنی اشاره خواهیم کرد.

مزایای بازاریابی تلفنی و استخدام فروشنده

شاید مهم ترین دستاورد استفاده از تکنیک های فروش و بازاریابی تلفنی، این باشد که شما می‌توانید مشتریان بالقوه را با سرمایه گذاری بسیار کمی به خرید محصولات و خدمات خود تشویق کنید. با‌این‌حال آگاهی از مزایای بازاریابی تلفنی می‌تواند در تعیین استراتژی های بازاریابی کسب و کارها بسیار مهم باشد. به همین دلیل در ادامه، به برخی از مهم ترین مزایای بازاریابی تلفنی اشاره خواهیم کرد.

فروش سریع‌تر با استخدام فروشنده تلفنی

برخلاف روش‌هایی مانند ایمیل مارکتینگ و فروش از طریق ارسال پیامک، فروش تلفنی فرآیندی است که در آن فروشنده به‌طور مستقیم و در لحظه با مشتریان بالقوه صحبت می‌کند. درنتیجه فرآیند فروش محصول یا خدمات به‌ شکل سریع‌تری انجام خواهد شد.

ارتباط با مشتریان بیشتر

یکی دیگر از مزایای بازاریابی تلفنی، امکان برقراری تعامل بیشتر و سازنده‌تر با مشتریان است. به شکلی که یک فروشنده تلفنی می‌تواند به‌سرعت دریابد که آیا فرد موردنظر، علاقه‌مند به دریافت محصولات و خدمات است یا خیر. همچنین با استخدام فروشنده تلفنی، کسب‌ و کارها می‌توانند در مدت‌زمان کوتاهی به تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنند.

صرفه جویی در هزینه‌ها با استخدام فروشنده تلفنی

یکی دیگر از مزایای بازاریابی تلفنی، هزینه بسیار کمتر این شیوه از بازاریابی و فروش در مقایسه با هزینه‌هایی است که برای استفاده از سایر روش های بازاریابی صرف می‌شود. با استخدام فروشنده تلفنی می‌توان مشتریان بالقوه را در هر نقطه‌ای از کشور پیداکرده و محصول یا خدمات را به آن‌ها عرضه نمود.

این در حالی است که در سایر روش های بازاریابی، معمولا هزینه بیشتری باید صرف شود. به‌عنوان‌مثال برای چاپ یک بنر تبلیغاتی یا نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، باید زمان و هزینه قابل‌توجهی صرف شود. همچنین هزینه انتشار آگهی تبلیغاتی در سایت‌های مختلف بالا بوده و مدت‌زمان نمایش تبلیغات اینترنتی محدود است. درنتیجه استفاده از تکنیک های بازاریابی و فروش تلفنی را می‌توان روشی مقرون به صرفه در دنیای بازاریابی دانست.

بررسی میزان رضایت‌ مشتریان فعلی

یکی دیگر از فوایدی که برای ایجاد ارتباط با مشتری از طریق تماس تلفنی وجود دارد، امکان بررسی میزان رضایت مشتریان کنونی از محصولات و خدمات فروخته شده است. معمولا شرکت‌ها با استخدام فروشنده تلفنی ماهر و باتجربه، می‌توانند به‌سرعت به میزان رضایت مشتریان خود از محصولات و خدمات فروخته‌شده پی ببرند.

 امکان به‌روزرسانی داده‌ها و اطلاعات مشتریان

یکی دیگر از مزایای بازاریابی تلفنی، امکان به‌روزرسانی سریع داده‌ها و اطلاعات مشتریان است. اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن ثابت یا همراه، ایمیل و میزان علاقه مشتریان برای دریافت محصول یا خدمات مشابه، ازجمله مواردی هستند که به‌راحتی و تنها با یک تماس تلفنی، امکان به‌روزرسانی و ویرایش آن‌ها وجود دارد.

ارائه توضیحات بیشتر درباره محصولات و خدمات

به‌جرئت می‌توان گفت که تماس تلفنی یکی از مهم ترین تکنیک های بازاریابی و فروش برای ارائه توضیحاتی هدفمند به مشتریان است. این در حالی است که در سایر روش‌ها و تکنیک های فروش، معمولا ارائه توضیحات به‌صورت کلی و برای طیف وسیعی از مشتریان بالقوه انجام می‌شود.

شرکت‌ها با استخدام فروشنده تلفنی نه‌تنها می‌توانند توضیحات کاملی درباره محصول یا خدمات خود به مشتریان بالقوه ارائه دهند، بلکه در این روش امکان ارائه توضیحاتی مرتبط با سلیقه و علاقه مشتریان وجود خواهد داشت.

به شکلی که یک فروشنده باتجربه می‌تواند در اولین تماس تلفنی خود با مشتریان بالقوه، نیازهای آن‌ها را شناسایی کرده و تنها توضیحات مرتبط با این نیازها را به مشتریان ارائه دهد. این موضوع به معنای جذب مشتریان بیشتر و داشتن فروش بیشتر است.

امکان تأثیرگذاری روی مشتریان

یک فروشنده تلفنی ماهر و باتجربه می‌تواند با لحن مناسب، صبوری و استعداد خود، مشتریان بیشتری را جذب نماید. معرفی اصولی نام تجاری و محصول یا خدمات، به معنای ایجاد تأثیرگذاری مثبت روی مشتریان است. درنتیجه کسب و کارها با استخدام نیروی فروشنده تلفنی، به دنبال افزایش مشتریان وفادار خود هستند.

معایب تله مارکتینگ

بزرگ‌ترین مشکلی که در این شیوه از ارتباط با مشتری وجود دارد، احتمال ایجاد مزاحمت برای افراد است. تصور کنید فرد موردنظر شما در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی موردعلاقه یا در یک جلسه کاری بسیار مهم باشد. در این حالت تا چه اندازه احتمال می‌دهید که چنین فردی، برای شنیدن توضیحات شما درباره خرید محصولی مانند دستگاه تصفیه آب از خود رغبتی نشان بدهد؟

در فروش تلفنی شما در حال ارائه توضیحاتی هستید که مخاطب شما، هیچ درخواست اولیه‌ای مبنی بر شنیدن این توضیحات نداشته است. درنتیجه احتمال ایجاد مزاحمت و دریافت بازخوردهای منفی در این شیوه از بازاریابی وجود خواهد داشت. در ادامه به برخی دیگر از معایب بازاریابی تلفنی اشاره خواهیم کرد.

محدودیت در برقراری تماس تلفنی

این نکته را نباید فراموش کنید که تعداد شماره تلفن‌هایی که از مشتریان بالقوه در اختیار دارید، محدود هستند. درنتیجه تعداد تماس‌هایی که در طول یک روز کاری برقرار می‌شوند، محدود خواهند بود.

سرمایه گذاری برای آموزش کارکنان

اگرچه استفاده از تکنیک های فروش تلفنی روشی مقرون به صرفه و کارآمد محسوب می‌شود، اما برای آموزش یک فروشنده تلفنی مبتدی و بدون سابقه کار باید هزینه مشخصی صرف شود. یک فروشنده تلفنی برای ارائه پاسخ‌های مناسب به مشتریان، نیاز به گذشت زمان و شناخت بیشتر محصول یا خدمات دارد.

محدودیت در یافتن مشتریان وفادار

معمولا تعداد مشتریانی که به‌عنوان مشتریان وفادار از این طریق جذب می‌شوند، تعداد قابل‌توجهی نخواهند بود. به‌منظور یافتن مناسب‌ترین شخص برای ارائه محصولات و خدمات، باید زمان مشخصی صرف شود. درنتیجه اگر بانک اطلاعاتی کوچکی در اختیار داشته باشید، شانس شما برای یافتن مشتریان وفادار کمتر خواهد شد.

جمع‌بندی

استفاده از استراتژی های بازاریابی تلفنی، به ایجاد فرصت‌های جدید برای جذب مشتریان بالقوه کمک می کند. به شکلی که کسب و کارها با استفاده از تکنیک های بازاریابی تلفنی، تقریبا می‌توانند به مشتریان بالقوه در هر مکانی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها اقدام به استخدام فروشنده و بازاریاب تلفنی می‌کنند.

در این مقاله به معرفی بازاریابی تلفنی پرداختیم. همچنین با بررسی مزایا و معایب استفاده از استراتژی های بازاریابی تلفنی، شما را در تصمیم‌گیری برای استفاده از تکنیک های فروش و بازاریابی تلفنی یاری نمودیم. امیدواریم با استفاده از تکنیک های بازاریابی و فروش تلفنی، بتوانید مشتریان بیشتری برای کسب و کار خود پیدا کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار