چاپ کد خبر: 12632
13 شهریور 1398

محورهای مرگبار استان فارس کدامند؟ | سهم فارس از آزاد راه صفر است

برخورد جدی با رفتار‌های پرخطر و ر نابهنجار رانندگان

*مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس در جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح جاده‌ای استان فارس  گفت: با بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده از سوی محققان، روند فوتی‌های ناشی از حوادث جاده‌ای و شهری تا سال ۱۴۰۰ در استان کاهش می‌یابد.
به گزارش اول فارس،محمدجواد مرادیان اشاره به ماموریت‌های اورژانس در ۵ ماهه نخست امسال کرد و گفت: متاسفانه ماموریت‌های اورژانسی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۴ درصدی داشته است.
وی از راه اندازی سامانه پیشرفت مجهز به جی‌پی‌اس در اورژانس کشور اطلاع داد و افزود: تلاش ما بر راه‌اندازی آن در همه نقاط استان است.
رئیس اورژانس فارس گفت: بیشترین حجم تصادفات ترافیکی پنج ماهه اول امسال مربوط به محور‌های باجگاه و زیباشهر، گویم به دوکوهک، شیراز سپیدان و شیراز-کوار بوده است.

*رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با اشاره به آمار‌های تصادفات استان از دستگاهی مربوطه خواست امروزه نیاز است هزینه تخلفات در امر تصادفات افزایش یابد، زیرا شاهد هستیم راننده‌ای که مشروبات الکی مصرف به هر دلیلی حادثه آفرینی می‌کند مراکز درمانی وخدمات رسان مکلف به ارائه خدمات نیمه رایگان می‌شوند که این قانون باید اصلاح شود.
علی بهادر بابیان اینکه برای کاهش آمار تصادفات باید علاوه براینکه کیفیت راه‌های استان و خودرو‌های داخلی افزایش یابدافزود: ضروری است هزینه تخلفات افزایش یابد تا فرد متخلف در حین رانندگی دقت بیشتری داشته باشد تا آمار تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد.
او با انتقاد از متولیان امر مبنی بر تولید خودرو‌های بی کیفیت گفت:خودرویی که کیفیت آن در برابر یک تصادف کمتراز ۱۰۰ کیلیومتر از ایمنی کامل برخوردار نیست نباید یک موتور پرقدرت در آن خودرو تعبیه شود تا با وقوع یک سانحه تلفات برجای بگذارد.
بهادر یادآور شد: امروزه شاهد آن هستیم دربخش ترومای دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیچیده‌ترین جراحی‌ها انجام می‌شود که دلیل آن سرعت زیاد وتصادف‌های ناگوار است که افراد به هردلیلی مصدوم می‌شوند.

*مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس هم از نصب و راه‌اندازی ۳۵ سامانه ثبت تخلف در استان خبر داد و گفت: این سامانه‌ها به زودی در مدار قرار می‌گیرند و در مناطق جنوب و شرق شهرستان‌های اقلید و سپیدان جانمایی می‌شوند.
علیرضا سیاهپور با بیان اینکه تردد در جاده‌های فارس هزار و ۸۰۰ تردد در ساعت است، گفت: با توجه به ثبت ۱۲۶ سامانه تردد شمار، ماهانه ۳۴ میلیون تردد در استان به ثبت رسیده که این آمار نشان از افزایش تردد در جاده‌ها دارد.
وی با تاکید بر ایمن سازی محور جهرم_لار و کمربندی شیراز، گفت: پیش‌بینی جانمایی و نصب ۲ هزار دوربین در ۵ سال آینده در سطح جاده‌ها شده که امید است طبق زمان پیش‌بینی شده وارد مدار شوند.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس با بیان اینکه دوربین‌های ثبت تخلف بیشتر متوسط سرعت را اعمال می‌کنند، از اضافه شدن ۹ دوربین و شناسایی و مکان یابی ۱۰۰ دوربین در ورودی‌های شهرستان‌ها خبر داد.
سیاهپور با بیان اینکه ۱۳۱ مجتمع خدمات رفاهی در استان وجود دارد، گفت: ۳۱ مجتمع نیز در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد ۹ مجتمع رفاهی استراحتگاهی به بهره‌برداری برسد.
او همچنین با اشاره به شناسایی۱۷۰ نقطه حادثه خیز در فارس، عنوان کرد: ۱۶۸ نقطه در چند ماهه اخیر آشکارسازی شده، ۸۸ نقطه توسط پلیس راه شناسایی شده، ۲۲ نقطه حادثه خیز رفع بروز حادثه شده و ۱۱ نقطه حادثه خیز نیز از سوی فرمانده ناجا اعلام شده که دو مورد آن نیاز به مطالعه دارد.
بیشترین حجم تصادفات ترافیکی در ۵ ماهه نخست امسال، مربوط به محور‌های باجگاه و زیباشهر، گویم به دوکوهک، شیراز سپیدان و شیراز-کوار بوده است.

*رئیس پلیس راه شمال فارس نیز با اشاره به وسعت و پتانسیل‌های استان فارس، گفت: استان فارس به واسطه موقعیت جغرافیایی، فراوانی شهر ها، تردد بیشترین وسایل نقلیه، دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور و با ۷.۵ درصد از مساحت کشور با ۲۱ هزار کیلومتر راه، رتبه نخست طول راه‌ها را به خود اختصاص داده است.
سرهنگ عبدالهاشم دهقانی افزود: خوشبختانه در طول ۵ سال اخیر با همکاری دستگاه‌ها اقدامات خوبی در زمینه کاهش سوانح ترافیکی در سطح استان انجام شده و شاهد کاهش متوفیان ناشی از تصادفات بوده ایم.
وی از کاهش ۹ درصدی تصادفات در ۵ ماهه نخست امسال حبر داد و بیان کرد: همچنین در این مدت ۳ درصد کاهش متوفیان را داشته ایم.
سرهنگ دهقانی، عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ را از علل حوادث رانندگی اعلام کرد و گفت: ۴۸ درصد از حوادث جاده‌ای فارس بین ساعات ۱۶ عصر تا ۲۴ شب رخ می‌دهد.
رئیس پلیس راه شمال استان فارس گفت: ۵۸ درصد از متوفیان سوانح رانندگی در سرصحنه، حدود ۶ درصد در حین انتقال و ۲۶ درصد نیز در بیمارستان جان خود را از دست میدهند.
سرهنگ دهقانی با بیان این موضوع که چالش‌هایی در حوزه راه‌های استان وجود دارد وجود دارد، انتقاد کرد سهم فارس از آزاد راه صفر است و امید است در سال آینده این مهم عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه به ازای هر ۶۱ کیلومتر یک دوربین دز سطح جاده‌ها وجود دارد، گفت: دوربین‌های مداربسته ثبت تخلف ها، از وضعیت سرعت‌ها اطلاعی ندارند و سیستم مانیتورینگ در پاسگاه‌ها موجود نیست.
رئیس پلیس راه شمال استان فارس اشاره به مشکلات استراحتگاه و توفقگاه‌ها در محور‌های استان کرد و گفت: پلیس راه شیراز_فسا تخریب شده و پرسنل‌ها در شرایط نابه هنجار و به صورت موقت مستقر هستند.
سرهنگ دهقانی در ادامه، به ناایمن بودن کمربندی شیراز و عدم متولی خاص این محور پرداخت و گفت: کمربندی شیراز تبدیل به راه شهری شده است و عزم مسئولان استانی را در این زمینه میطلبد که نگاه جدی تری نسبت به این موضوع داشته باشند

استاندار فارس با بیان اینکه رفتارهای پرخطر عامل اصلی تصادفات است، گفت: با رفتار‌های پرخطر و نابهنجار رانندگان برخورد جدی شود.

* عنایت الله رحیمی استاندار فارس در جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح جاده‌ای استان فارس با بیان اینکه مشخصات فنی در حوادث ترافیکی به درجات راه‌ها متفاوت است، تاکید کرد بایستی به تناسب راه‌ها سرعت خودرو‌ها تنظیم و انسان رعایت این موضوع را در نطر داشته باشد.
وی افزود: بیشترین واژگونی خودرو‌ها در محور‌های رفت و آمد از جمله محور شیراز_اصفهان رخ میدهد که باید معایب بزرگراه شیراز اصفهان شناسایی شود.
عنایت الله رحیمی با اشاره به اینکه محور شیراز_اصفهان از محور‌های استاندارد استان به شمار میرود، افزود: متاسفانه شاهد بیشترین وقوع سوانح رانندگی که نشان از غفلت رانندگان است، هستیم.
رحیمی با این عنوان که هر کدام از ما، قانون گذار وظایف هستیم و باید به افزایش پلیس راه‌ها تلاش کنیم، خواستار همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری در این زمینه شد.
استاندار فارس، به وسعت طول راه‌های استان کرد و گفت: وسعت را‌های استان کافی نیست و نیازمند چهارچوب اداری، نیرو و غیره است.
وی همچنین ادامه داد: تلفات تصادفات جاده‌ای به اندازه یک جنگ نظامی خسارت بار است باید به همین اندازه برای کنترل آن هزینه انجام شود.
رحیمی، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور و تلاش برای تولید و عرضه خودرو‌های استاندارد را مهم دانست و افزود: اگرچه ارتقای استاندارد تولید خودرو ممکن است با افزایش قیمت خودرو همراه باشد، اما این هزینه‌ها در برابر خسارات ناشی از تلفات جاده‌ای و از دست دادن سرپرستان خانواده‌ها که هزینه‌های بسیار سنگینی را برای کشور به دنبال دارد، ناچیز است.
او همچنین از تجهیزات پلیس راه‌ها در زمینه خودرو، در قالب تامین خودرو سخن گفت و نوسازی حمل و نقل جاده ای، تولید خوردوی استاندارد را از مهمترین فعالیت‌ها عنوان کرد.
استاندار فارس با تاکید بر اینکه با رفتار‌های پرخطر و نابهنجار برخورد جدی شود، و مجازات‌های شدید برای ان در نظر گرفته شود، افزود: برای افرادی که در حین رانندگی مشروبات الکلی مصرف موادمخدر و … را دارند مجازاتی از جمله محرومیت از رانندگی در نطر گرفته و تا فرد متخلف نقره داغ شود.
عنایت الله رحیمی با اشاره به اینکه توسعه و اصلاح جاده‌ها که در اختیار راه و شهرسازی است در استان رشد بسیار چشمگیر داشته است، کنترل راه ها، فرهنگ سازی و فعالیت قوانین و مقررات، را از اهم برنامه‌ها و اقدامات پیشگیری ارتقای ایمنی جاده‌های استان بیان کرد.
استاندار فارس تصریح کرد: استفاده از منابع بیمه‌ها در تکمیل و ایمن سازی جاده‌ها نیازمند تفاهم نامه ملی است و کمک به مجامعه پلیس و نقاط پرحادثه خیز و … است.”منبع:خبرگزاری فارس

.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

فارس بی صاحب است

آخرین اخبار