چاپ کد خبر: 7544
27 اردیبهشت 1398
در دیدار دو عضو شورای اسلامی و مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس مطرح شد؛

دیدار نمایندگان شورای اسلامی کربال وخرامه با مدیر عمل آب منطقه ای فارس

 در این دیدار دو ساعته، نمایندگان مردم بخش کربال و شهرستان خرامه در شورای اسلامی به تشریح مشکلات شدید مردم این منطقه در حوزه‌ی آب کشاورزی و حتی آشامیدنی پرداختند که با توضیحات و ارائه‌ی پیشنهاد از سوی مقام ارشد آب منطقه‌ای فارس همراه شد.

%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7 %D8%AF%D9%87%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C %D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B9 %D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C %D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B9

** معیشت مردم پایین‌دست رودخانه کر به خطر افتاده است

در ابتدای این دیدار رئیس شورای اسلامی بخش کربال با اشاره به تهدید جدی معیشت اولیه‌ی زندگی مردم این بخش، اظهار داشت: این یک واقعیت است که معیشت مردم کربال به کشاورزی و به طور دقیق‌تر رود کر وابسته است و حالا به دلیل عدم رعایت عدالت در این منطقه، معیشت مردم پایین‌دست این رود به خطر افتاده است.

ابوذر زارع عدم تبعیض و بی‌عدالتی را در این منطقه مسبوق به سابقه خواند و افزود: در نظر بگیرید که در اجرای طرح انتقال آب صنعتی به خرامه، در واپسین روزهای اجرای طرح مسیر به سمتی تغییر می‌یابد که گویی اصلاً کربال وجود ندارد؛ آن هم کربالی که حتی آب شرب خود را با تانکر تأمین می‌کند!

به گفته‌ی این نماینده‌ی مردم بخش کربال، بهره‌وری ناعادلانه‌ی آب در بالادست و همچنین حفر بی‌رویه‌ی چاه‌های غیرمجاز آب در بالادست، ده‌ها هزار نفر از مردم این بخش را آواره‌ی شهرهای اطراف از جمله شیراز کرده است.

** پیشنهادات رئیس شورای بخش کربال در حوزه‌ی آب

لای‌روبی رودخانه کُر، تعیین سقف عادلانه برای کشت، اختصاص آب برای مصارف صنعتی و نگاه ویژه به موضوع خاک آب ازجمله خواسته‌هایی بود که رئیس شورای بخش کربال در این نشست مطرح کرد.

** ظلم‌ها و بی‌انصافی‌ها در حوزه‌ی آب، از فرهنگ ما نشأت می‌گیرد

بر پایه این گزارش، حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز در ادامه این دیدار با تأیید برخی گلایه‌ها در خصوص عدم رعایت عدالت در حاشیه‌ی طویل رودخانه کر، اظهار داشت: خرامه در پایین‌ترین نقطه‌ی رودخانه قرار دارد و متأسفانه ممکن است بی انصافی برخی انسان‌های مؤثر در فرایند آب ظلم‌هایی را بر او تحمیل کرده باشد.

وی در عین حال اذعان کرد: باید بپذیریم که این بهره‌وری ناعادلانه از آب، به فرهنگ مردم ما مربوط می‌شود و باید بگویم با این فرهنگ رفتاری، شاید هر گروه دیگری هم به جای شهرها و روستاهای بالادست رودخانه کر بودند همینقدر آب از رودخانه برداشت می‌کردند.

** سر و دست‌هایی که برای کنترل حاشیه رودخانه کُر شکسته می‌شود!

دهقانی در ادامه با تأکید بر اینکه هر اقدامی از سوی شرکت آب منطقه‌ای بر اساس قانون و همچنین مصوبات دولتی و توافقات محلی است، به برخی محدودیت‌های این شرکت پرداخت و بیان داشت: اگر همکاری خود مردم بالا و پایین دست رودخانه وجود نداشته باشد، کنترل حاشیه‌ی ۱۶۰ کیلومتری رودخانه با بودجه‌ی محدود و تعداد معدودی نیرو آسان نیست؛ همانگونه که ما برای پر کردن هر حلقه چاه غیرمجاز در حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم و در برخی اقدامات نیز همکاران ما متأسفانه از سوی خود مردم دچار مصدومیت هم می‌شوند.

** بهترین راهکار، نوبت‌بندی آب در حاشیه رودخانه است

این مقام مسؤول در حوزه‌ی آب، بهترین راهکار را در وضعیت فعلی، تدوین طرح «نوبت‌‌بندی آب» و اجرای عادلانه و دقیق آن در مناطق مختلف حاشیه‌ی رودخانه عنوان کرد و گفت: چندین سال است که می‌گوییم بهترین راه نجات خرامه، نوبت‌بندی آب است؛ طرحی که در شهرستان مرودشت روی آن توافق شد و اثرات خوبی نیز بر جای گذاشته است.

دهقانی بهبود عملکرد محصولات را از جمله فوائد جانبی اجرای طرح نوبت‌بندی دانست و افزود: از لحاظ فنی هم می‌دانیم که بیش از ۷۰ درصد از عملکرد یک زمین در سالی که کاشت صورت نمی‌گیرد در سال بعد جبران می‌شود؛ ضمن آنکه در سال عدم کاشت، فرصت افزایش بهره‌وری در کل را نیز افزایش می‌دهد.

** شروط اجرای مؤثر طرح نوبت‌بندی آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در پایان با تأکید بر لزوم همکاری همه‌جانبه در تدوین و اجرای طرح نوبت‌بندی آب، گفت: برای نوبت‌بندی آب اولاً باید خود شهرستان‌ها به تفاهم برسند و ثانیاً از سازمان‌ها و نهادهای دیگر مانند آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، دستگاه‌های قضایی، بیمه‌ها و همه نهادهای مربوطه خواسته شود که در اجرای آن نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهند.

دهقانی به نماینده مردم در شوراهای بخش و استان وعده داد که در پیگیری این موضوع همکاری خواهد کرد.

** انداختن توپ در زمین خودِ مردم و کشاورزان، پذیرفتنی نیست

همچنین در بخش پایانی این دیدار، نماینده شهرستان خرامه در شورای اسلامی فارس با یادآوری اینکه یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی، کم کردن فاصله طبقاتی جامعه و همچنین نزدیک کردن مردم و مسؤولین بود، اذعان کرد: اینکه ببینیم با گذشت ۴ دهه از انقلاب چنین فاصله‌ای بین مردم و مسؤولین وجود دارد پذیرفتنی نیست.

مرتضی زارع درنیانی در خصوص مشکلات مردم خرامه تأکید کرد: ما می‌دانیم که مدیریت کردن این مسائل و مشکلات دشوار است اما اینکه مسؤولان مدام توپ را در زمین خود مردم و کشاورزان بیندازند نیز قابل قبول نیست بلکه لازم است دولت و نهادهای دیگر از قدرت‌های حاکمیتی خود برای رعایت عدالت کمک بگیرند.

** باید مردم و نمایندگان مردم را در تصمیم‌سازی‌ها شریک کنید

وی افزود: سؤالی که برای مردم کربال و خرامه مطرح است این است که چرا در حال حاضر که در پی بارش‌های اخیر، میزان آب به حد قابل قبولی رسیده چرا هنوز هم مسئولین برنامه‌ی خاصی در حوزه‌ی کشاورزی این مناطق ارائه نمی‌کنند؟

این عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی استان فارس از مدیران و مسؤلان استانی و محلی خواست که در جلسات تصمیم‌گیری خود با دعوت از اعضای شورا، با شنیدن حرف نمایندگان مردم، صاحبان اصلی آن مرز و بوم را نیز در تصمیم‌سازی‌ها شریک کنند.

** لزوم ورود قاطعه‌ی دولت در اجرای عدالت

زارع درنیانی در پایان با استقبال از پیشنهاد تدوین و اجرای نوبت‌بندی آب در حاشیه رودخانه کر، تأکید کرد: توقع ما این است که در صورت اجرای این طرح، ادارات و سازمان‌های دولتی با همکاران نهادهای دیگر قاطعانه عمل کنند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار