چاپ کد خبر: 29330
15 خرداد 1399

روش درست کردن اکبر جوجه خوشمزه وبی نظیر در منزل

“اکبر جوجه” یک شیوه پخت  جوجه و همچنین یکی از غذاهای محلی استان مازندران است.
اکبر جوجه نوعی غذاست که از جوجه مرغ درست می‌شود و طعم متفاوت آن به خاطر رب انار و کره و نوع پخت آن است. این غذا درواقع جوجه محلی سرخ شده است که با برنج زعفرانی و رب انار سرو می‌شود. نام این غذا از رستورانی گرفته شده که برای اولین بار این غذا، در آنجا تهیه شده است. این رستوران که امروزه زنجیره‌ای است و در بسیاری از شهرهای ایران فعالیت دارد، بر اساس لقب موسس این رستوران که در واقع این غذا را ابداع کرده، نام‌گذاری شده است.
طرز تهیه اکبر جوجه در خانه تصویری با شیر در سرخ کن با دوغ ساناز مینایی اصل کلبادی اصل گلوگاه سریع به خانه برمیگردیم خانم گل آور جواد جوادی
نام‌گذاری این رستوران به خاطر اسم صاحب آن و ابداع‌کننده این سبک مرغ است. تقریبا ۶۰ سال پیش شخصی به نام علی‌اکبر کلبادی در منطقه‌ای به اسم گلوگاه جوانی مازنی، همراه با همسرش قهوه‌خانه‌ای راه انداخت. در ابتدای کار این زوج در قهوه‌خانه برای مسافران یا افراد بومی صبحانه سرو می‌کردند اما بعدها با رونق گرفتن قهوه‌خانه، ناهار هم به آن اضافه کردند. معروف‌ترین غذایی که در این قهوه‌خانه درست می‌شد، چلوجوجه بود که با جوجه محلی، رب انار و کره محلی درست می‌شد و مشتری زیادی داشت. بعدها این غذا به اکبر جوجه معروف شد. انتخاب این اسم بر اساس نام علی اکبر کلبادی، موسس این رستوران صورت گرفت. البته بعضی‌ها می‌گویند این نام به خاطر جثه کوچک علی‌اکبر کلبادی در بین مردم رایج شد. بعدها جاده‌ای که مش‌اکبر و همسرش در آن قهوه‌خانه داشتند، جای خود را به جاده جدید داد که در آن جایی برای این کار نبود. بنابراین این زوج تصمیم به جابه‌جایی گرفتند و به جاده شوسه رفتند. در مکان جدید، کسب و کار آن‌ها رونق بیش‌تری گرفت و رستوران را گسترش دادند.

اکبر جوجه یک طعم متفاوت نسبت به همه ی جوجه ها دارد که به جرات می توان گفت این غذا بسیار لذیذ می باشد اما به شرطی که اصولی و طبق دستور پخت حرفه ای طبخ شود.

اکبر جوجه

طرز تهیه اکبر جوجه

جوجه مرغ را تمیز کنید و از وسط به دو تکه تقسیم کنید.سپس در مقداری نمک ، فلفل ، زعفران و آبلیمو بخوابانید تا به مدت چند ساعت در این محلول بماند. بعد از سپری شدن این زمان در یک تابه ی تقریبا گود مقداری روغن بریزید تا گرم شود.

بعد  جوجه ها را از سمتی که پوست دارند در آن قرار دهید و در تابه را ببندید تا جوجه ها با حرارت کم آب بندازند و پخته شوند و وقتی آب آن بخار شد با همان حرارت کم بگذارید دو طرفجوجه ها طلایی رنگ شوند.سپس آنها را از روغن بیرون بیاورید و روی آنها رب انار بریزید تا خوش طعم تر شوند. اکبر جوجه خوشمره و لذیذ را با برنج کته زعفرانی میل کنید و با ریختن مقداری رب انار روی برنج از خوردن این غذای لذیذ، لذت ببرید.

نکته

  • تفاوت اول این غذا با جوجه کباب زعفرانی، آن است که پیاز و زعفران ندارد؛ اما اگر دوست داشتید می توانید زعفران و پیاز هم  به آن بزنید چون خوشمزه تر می شود.
  • تفاوت دوم این است که معمولا خورندگان این غذای محلی یک کاسه رب انار هم کنار دستشان بگذارند و به عنوان سس و مزه غذا از آن استفاده کنند.
  • اصولا که اکبرجوجه را با پلو زعفرانی می خورند. هرچند پلو سفید هم بد نیست. اما برای درست کردن پلو زعفرانی، باید پلو را کته درست کنید. اگر چنین قصدی داشتید یادتان باشد وقتی آب برنج در حال حباب زدن است، زعفران دم کرده را اضافه کنید.
  • جوجه ها باید با پوست پخته و سرخ شوند.
  • برای تهیه اکبر جوجه اصل مازندرانی بهتر است از جوجه مرغ یک ماهه استفاده کنید.در غیر اینصورت باید از مرغ کوچک استفاده کنید.
  • جوجه ها باید به مدت ۱ تا دو ساعت، با توجه با اندازهایشان ، در آب و روغن پخته و سرخ شوند تا خوشرنگ شوند. 
  • رستوران های اکبر جوجه برای تهیه این غذا از مرغ استفاده نمی کند و به دلیل استفاده از جوجه های کمتر از یک کیلوگرم این غذا در رستوران های اکبر جوجه خوشمزه تر می شود. به همین دلیل ابتدا ما نیاز داریم به جوجه ی ۸۰۰ یا ۹۰۰ گرمی که پوست روی آن گرفته نشده باشد.

    در صورتی که جوجه پیدا نکردید می توانید از مرغ های کوچک هم استفاده کنید. مرغ را تمیز می کنیم ، مخصوصا بال ها را با دقت تمیز می کنیم و داخل شکم را کاملا خالی می کنیم و سپس مرغ را می شوییم و از وسط نصف می کنیم

    و در ظرفی قرار می دهیم و ۲ عدد از لیمو ترش ها را از وسط نصف می کنیم و هسته های آن را با قاشق جدا می کنیم و با دست محکم آبشان را در کاسه ای می گیریم و سپس کمی نمک و فلفل سیاه روی آب لیمو ترش می ریزیم

    و فلفل دلمه ای را خرد می کنیم و یا رنده می کنیم و با ۱ قاشق مربا خوری روغن زیتون و ۱ قاشق زعفران دم کرده به مواد اضافه می کنیم و با قاشق مواد را با هم مخلوط می کنیم و روی تمام نقاط مرغ می ریزیم و یک سلفون روی آن می کشیم.

  • و به مدت ۴ ساعت داخل یخچال قرار می دهیم تا با مواد طعم دار شود.یک نکته مهم در این نوع غذا دست دلباز بودن در مصرف زعفران است چون تاثیر زیادی در طعم دلپذیر آن دارد.هویج را با پوست کن پوست می گیریم و آبکش می کنیم

    و حلقه حلقه برش می دهیم و کنار می گذاریم. داخل قابلمه ای آب سرد می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم و زردچوبه،زنجبیل،فلفل سیاه و نمک را به آب می افزاییم و پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و به ۴ قسمت تقسیم می کنیم

    و با هویج خرد شده به آب اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب بجوش بیاید. تا جوش آمدن آب سس جوجه را آماده می کنیم.گردو ها را رنده ریز می کنیم بخاطر اینکه لای دندان بیاد ولی اگر تمایل ندارید در سس احساس شود می توانید آسیاب کنید.

    بعد سیر را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و در کاسه ای رب انار را می ریزیم و بعد ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن می افزاییم و سیرو گردو رنده شده نیز اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم

    و برای رقیق شدن سس ۱ الی ۲قاشق زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم و اگر دوست داشتید می توانید کمی گلپر نیز به سس بزنید و مجددا مواد را مخلوط می کنیم و سس آماده شده را کنار می گذاریم.طعم رب انار به دلخواه شماست.

اکبر جوجه خوش طعم

شهرت بی نظیر اکبر جوجه

اکبر جوجهکه در واقعه لقب ابداع کننده این غذا( اکبر کلبادی نژاد ) است اکنون شعبه های زیادی در شمال کشور دارد.هر چند بخاطر لذیذ بودن این غذا امروزه در سراسر کشور و در اکثر رستوران ها بخصوص میان راهی این غذای خوشمزه طبخ میشود.

نکات جالبی در مورد اکبر جوجه

اکبر جوجه جزو غذای محلی – مازندرانی میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۳۰دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۱ ساعت و ۳۰دقیقه میباشد .
اکبر جوجه را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد .

استفاده از روغن مناسب

مناسب ترین روغن برای سرخ کردن اکبر جوجه روغن مخصوص سرخ کردنی می باشد.  به دلیل اینکه اکبر جوجه باید در روغن شناور سرخ شود اگر از روغن خوراکی استفاده شود روغن زیادی جذب مرغ می شود اما روغن های سرخ کردنی جذب کمتری دارند و به همین دلیل برای سرخ کردن اکبر جوجه مناسب تر هستند. نکته دیگر اینکه روغن مخصوص سرخ کردنی به راحتی نمی سوزد و برای سرخ کردن مناسب تر است.

نکات سرخ کردن اکبر جوجه

یکی از نکات مهمی که هنگام سرخ کردن قطعات مرغ را باید در نظر داشته باشید این است که حتما خرده های پیاز را از گوشت مرغ جدا کنید، زیرا پیاز خیلی سریع می سوزد و علاوه بر اینکه بر طعم غذا تاثیر می گذارد باعث می شود زیبایی ظاهری اکبر جوجه هم کمتر شود

به کانال اول فارس در واتساپ بپیوندید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار