چاپ کد خبر: 75648
3 اسفند 1400

تصاویر بهار زودرس در کوچه پس کوچه‌های شیراز

شیراز همیشه با بهارش شهره است؛ بهاری که با شکوفه‌های درختان بادام، سیب، آلبالو و نسترن آغاز می‌شود و با به گل نشستن درختان نارنج در اردیبهشت ادامه دارد.

اما در ابتدای اسفندماه امسال کوچه پس کوچه‌های شهر راز، مملو از رنگ‌های سفید و بنفش و قرمز شده و فضا آکنده از عطرهای روح‌افزای بهاری است.

به گزارش اول فارس، شیراز در بخش مرکزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متر از سطح دریا و در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. این شهر، از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل‌مقام و باباکوهی از رشته‌کوه‌های زاگرس محدود شده‌است.

شیراز سومین شهر ایران بود که پس از تبریز و تهران، در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس شد.

شهرداری شیراز به ۱۱ منطقهٔ مستقل شهری، تقسیم شده و جمعاً مساحتی بالغ بر ۲۴۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود. نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، با نام‌های مختلفی نظیر: “تیرازیس”، “شیرازیس” و “شیراز” به ثبت رسیده‌است.

محل اولیهٔ این شهر در محل قلعهٔ ابونصر بوده‌است. شیراز در دوران بنی‌امیه به محل فعلی منتقل می‌شود، و به بهای نابودیِ اصطخر، پایتخت قدیمیِ فارس ، رونق می‌گیرد. این شهر در دوران صفاریان، بوییان و زندیان، پایتخت ایران بوده‌است.

شیراز از دیرباز به واسطهٔ مرکزیت نسبی‌اش در منطقهٔ زاگرس جنوبی و واقع‌شدن در یک منطقهٔ به نسبت حاصل‌خیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یک جانشینان و عشایر بوده‌است. همچنین این شهر در مسیر راه‌های تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانند بندرعباس و بندر بوشهر قرار گرفته‌است. شیراز به سبب جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرامی‌خواند. بیشینه مردم شیراز فارسی‌زبان هستند و به لهجه شیرازی سخن می‌گویند.

شیراز پنجمین شهر پرجمعیت ایران، پایتخت فرهنگی ایران، دومین شهر ادبی جهان و سومین شهر مذهبی ایران است.

شیراز 20 شیراز 19 شیراز 18 1 شیراز 17 1 شیراز 16 1 شیراز 15 1 شیراز 14 1 شیراز 13 1 شیراز 12 1 شیراز 11 1 شیراز 10 1 شیراز 9 1 شیراز 8 1 شیراز 7 1 شیراز 6 1 شیراز 5 1 شیراز 4 1 شیراز 3 1 شیراز 2 3 شیراز 1 4

عکس:ایکنا

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار