چاپ کد خبر: 87583
2 تیر 1401

علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر ماشین چیست ؟

علائم سوختن واشر سرسیلندر متفاوت است. آسیب دیدن و خراب شدن این قطعه، ضمن آسیب وارد کردن به سرسیلندر خودرو، هزینه های اضافه و بعضا گزافی را به مصرف کننده تحمیل می کند. واشر سرسیلندر قطعه‌ای ساخته شده از آلیاژهای فولادی بوده که در بین سرسیلندر و بلوک پیشرانه خودرو واقع شده است.

واشر سر سیلندر از آن دسته قطعات مهم و ضروری خودرو می باشد که نیاز به نگهداری دارد. در این گزارش با ۹ علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر در خودرو آشنا شوید تا در صورت بروز هرگونه خرابی واشر سرسیلندر با تعویض به موقع آن از خرابی دیگر قطعات جلوگیری شود.

علت خرابی واشر سرسیلندر

برای تشخیص واشر سر سیلندر اصلی و اطلاع از هزینه تعمیر واشر سر سیلندر  و روش تعویض واشر سیلندر با ما همراه باشید.

واشر سر سیلندر چیست؟

واشر سر سیلندر ازملزومات موتور خودرو محسوب می شود که نقش مهمی را بر عهده دارد. برای شناخت این قطعه بهتر است در ابتدا بدانید که سیلندر در خودرو چه نقشی دارد.

سیلندر از لوازم اصلی و ضروری در موتورهای درون سوز می باشد که وظیفه آن نگهداری و برقراری ارتباط قطعات مختلف می باشد. این قطعه به عنوان مهمترین بخش پیشرانه با ساختار چدن یا آلومینیومی محل نصب قطعاتی مانند میل لنگ، رینگ پیستون، منیفولد گاز، سرسیلندر، کارتر  و قطعات دیگر می باشد.

حال که نقش سیلندر را در موتور خودرو متوجه شدید سراغ یکی از اجزای آن ” واشر سر سیلندر” می رویم. از واشر سر سیلندر برای یکپارچه سازی فضای بین سیلندر و سر سیلندر استفاده می شود و به عنوان تکمیل کنده فعالیت های سر سیلندر و با قرار گیری در میان پیشرانه و سرسیلندر ایفای نقش میکند.

واشر سرسیلندر خودرو واشری است از جنس نسوز که بین بلوک و سرسیلندر قرار می گیرد. این واشر عمل گازبندی کمپرس و آبندی آب و روغن را بین این دو قطعه انجام می دهد. از لحاظ ساختاری، ضخامت این واشر در اطراف اتاق احتراق بیشتر است.

به طور کلی وظایف واشر سر سیلندر به این شرح می باشد:

  • ایجاد حالت ضربه گیری
  • آب بندی محفظه احتراق
  • ممانعت از مخلوط شدن آب و روغن
  • ممانعت از فرار گاز از محفظه احتراق
  • کمپرس کردن موتور
  • ممانعت از جوش خوردن قطعات متصل شده بر روی سر سیلندر بر اثر گرمای زیاد
  • جلوگیری از خروج سوخت
  • ممانعت از حرارت مستقیم به سر سیلندر

با توجه به وظایف ذکر شده باید حدس زده باشید که تا چه اندازه وجود این قطعه در موتور خودرو ضروری و مهم می باشد. به همین دلیل هم کیفیت و ساختار آن دارای اهمیت بالایی می باشد. با توجه به اینکه این قطعه دائما در معرض گرما و حرارت قرار دارد باید ساختار آن به گونه ای باشد که در بالاترین درجه نیز بتواند مقاومت کافی را داشته باشد. جنس آن از پنبه نسوز، مس و فولاد می باشد تا ضمن یکپارچه سازی سر سیلندر و بدنه موتور، گردش روغن و آب بدون مخلوط شدن صورت بپذیرد و نیز محفظه احتراق آب بندی شود.

خرابی واشر سر سیلندر

خرابی یا نیم سوز شدن واشر سر سیلندر از اتفاقات رایج می باشد. این قطعه همانند دیگر قطعات یدکی خودرو دچار معایب می شود و به اصطلاح نیم سوز می شود. این اتفاق برای موتور عواقب بدی دارد و در صورتی که این مشکل را برطرف نکنید به قطعات موتوری آسیب های جدی وارد می شود.

واشرسرسیلندر

نیم سوز شدن واشر سر سیلندر میتوانند به دلیل موارد زیر باشد.

  • بد کار کردن فن
  • خراب بودن واتر پمپ
  • کم بودن آب رادیاتور
  • عملکرد ناصحیح ترموستات
  • داغ شدن موتور خودرو
  • عملکرد ناصحیح موتور
  • استفاده نکردن از ضدیخ در تابستان
  • نشتی آب از موتور
  • مستهلک بودن واشر سر سیلندر
  • نصب نامناسب
  • جنس و کیفیت نامرغوب واشر سر سیلندر
  • پیچیدگی شلنگ ورودی و خروجی رادیاتور

    علائم نیم سوز شدن در واشر سیلندر

    بهتر است بدانید سوختن و یا نیم سوز شدن آن در یک لحظه و به یکباره رخ نمی دهد بلکه در ابتدا آب رادیاتور داغ می شود و باعث افزایش حرارت می شود و با رسیدن آمپر به خط قرمز واشر آسیب می بیند. الیته نشانه هایی وجود دارد تا زودتر متوجه این موضوع شوید و نسبت تعویض آن اقدام کنید.


    ۹ نشانه برای مطلع شدن از نیم سوز شدن واشر سر سیلندر 

    1. افت قدرت و شتاب موتور
    2. آب- روغن قاطی کردن خودرو
    3. دیر روشن شدن خودرو و بد کارکردن موتور
    4. کم شدن آب رادیاتور
    5. وجود روغن داخل مخزن رادیاتور
    6. خروج آب و دود سفید از اگزوز
    7. گرم شدن غیر طبیعی موتور
    8. ورود کمپرس در داخل رادیاتور
    9. متورم شدن شلنگ های متصل به رادیاتور

    زمان تعویض واشر سر سیلندر

    طول عمر این قطعه برای هر خودرویی متغیر می باشد و بسته به نوع سازنده و برند میتواند کوتاه یا بلند باشد. اما از آنجایی که این قطعه جزو لوازم مصرفی می باشد و همیشه در معرض گرما و حرارت قرار دارد و دچار فرسودگی ناشی از قرارگیری در آب سرد و گرم باید نسبت به تعویض به موقع و زودتر از موعد آن حساس باشید. با توجه به اهمیت بالای این قطعه عدم تعویض به موقع آن می تواند در قطعات موتوری خودرو و دیگر قطعات تاثیر گذار باشد. به همین دلیل توصیه می شود در هر دوره از سرویس خودرو این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و با مشاهده کوچکترین نشانه خرابی به یک مکانیک مراجعه کنید تا در اسرع وقت آن را تعویض کند.

    هزینه تعمیر واشر سر سیلندر

    نصب این قطعه نیاز به یک فرد ماهر و متخصص دارد. حتما می پرسید که آیا میتوانیم خودمان نسبت به تعویض واشر سرسیلندر اقدام کنیم ؟

    به طور حتم خیر. تعویض این قطعه یک کار کاملا تخصصی می باشد. فرایند نصب آن برای یک فرد معمولی کاری زمان بر است که در نهایت احنمال نصب نادرست و خطا در آن بالا می باشد. برای تعویض واشر سر سیلندر حتما از یک مکانیک درخواست داشته باشید. هزینه تعمیر واشر سر سیلندر در هر خودرویی متفاوت می باشد. در واقع خود قطعه دارای قیمت بالایی نمی باشد اجرت این کار بالا می باشد. چرا که جداسازی و مونتاژ دوباره قطعات نیاز به تخصص و زمان دارد. به طبع خودروهایی ایرانی چون پراید، سمند، پژو دارای اجرت کمتری نسبت به خودروهای خارجی هستند.

    تشخیص واشر سر سیلندر اصلی

    تشخیص واشر سر سیلندر اصلی نیازمند یک فرد خبره می باشد. به همین دلیل بهتر است در زمان خرید از یک برند معتیر که دارای نشان کیفی و مورد تایید شرکت خودروساز مربوطه باشد.

    ۳ ویژگی واشر سرسیلندر اصلی

    1. تراکم پذیری

    همانطور که گفته شد واشرها وظیفه درزبندی و آب بندی را دارند. خصوصیت تراکم پذیری این قطعه با پیچ کردن سرسیلندر و بلوک کامل می شود. در این موضوع واشرهای مسی بهتر از واشرهای دیگر عمل میکنند. البته واشرهای مسی دارای هزینه بسیار بالاتری هستند.

    1. مقاومت در برابر فشار
    پیشنهاد مطالعه:  واتر پمپ خودرو چیست؟ – عملکرد، علائم خرابی و زمان تعویض پمپ آب

    قطعات موتوری دچار انبساط ناهمگون و پیش بینی نشده می شوند و این موضوع باعث میشود به واشر فشار وارد شود. به همین دلیل یکی از ویژگی های آن میزان مقاومت آن در برابر فشارهای وارد شده می باشد.

    1. ضریب حرارتی بالا

    با توجه به اینکه این قطعه با بالاترین درجه حرارت موتور مواجه است باید دارای ضریب حرارتی بالا باشد تا دچار دفرمگی نشود.


     

روش تست واشر سرسیلندر
تعویض واشر سرسیلندر هزینه و زمان زیادی لازم دارد؛ به همین دلیل باید ابتدا به درستی آن را تست کنید و در صورت اطمینان آن را تعویض نمایید.

۱. روغن موتور خودرو را بررسی کنید
روغن موتور ماشینتان را با استفاده از کشیدن میله به پارچه بررسی نمایید. اگر زمان تعویض روغن خودروی شما فرا رسیده است، توصیه می کنیم آن را کامل تخلیه و چک کنید.

اگر پس از بررسی روغن موتور متوجه شدید که یک رنگ شیری در داخل روغن موتور مشاهده می شود یعنی مایع خنک کننده با روغن موتور مخلوط شده است. در این صورت با اطمینان می توان گفت که واشر سرسیلندر خودروی شما خراب شده است.

۲. اگزوز خودرو را چک کنید
دودی که از اگزوز خودرو خارج می شود را بررسی کنید. اگر میزان دود خروجی خیلی زیاد باشد، به این معنی است که واشر سرسیلندر ماشین شما خراب شده است. با این حال در زمان بررسی اگزوز باید دو نکته را مدنظر قرار دهید تا به اشتباه نیفتید:

– اگر هوا سردتر از روزهای گذشته باشد، گاز و یا دود بیشتری از اگزوز خارج می شود که ارتباطی با خرابی و سوختن واشر سرسیلندر ندارد.

– دودی که به دلیل آسیب دیدگی واشر سرسیلندر از اگزوز خارج می شود، خیلی زیاد و سفید رنگ خواهد بود. بر این اساس، اگر پس از گرم شدن هوا و یا در روزهای مختلف حجم مختلفی دود از اگزوز خارج شود، احتمالاً مشکل از واشر سرسیلندر نیست.

۳. شمع های خودرو را بررسی نمایید
شمع های خودرو را بیرون بیاورید و آن ها را با دقت چک کنید. اگر روغن و یا مایع خنک کننده روی سرشمع ها دیدید، یعنی واشر سرسیلندر خراب شده است.

۴. بررسی رادیاتور ماشین را فراموش نکنید
اگر با بررسی رادیاتور یک ترکیب شیری رنگ مشاهده کردید بدین معنی است که روغن و سوخت با هم مخلوط شده اند. این روش یکی دیگر از راهکارهای اثبات خرابی واشر سرسیلندر می باشد.

۵. مایع خنک کننده خودرو را چک کنید
به طور کلی باید مایع خنک کننده خودروی شما پس از استفاده هم تقریباً به همان میزان اولیه آن باقی بماند. کاهش قابل توجه سطح مایع نشانه ای است برای اطمینان از خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر.

یکی دیگر از علائمی که می تواند با بررسی این مایع به شما در تشخیص خرابی واشر سرسیلندر کمک کند، تغییر رنگ مایع خنک کننده است. اگر مایع رنگ کف آلود/شیری داشته باشد، باید متوجه سوختن واشر سرسیلندر و آسیب دیدگی آن شوید.

۶. تست فشار را انجام دهید
این روش یکی از مطمئن ترین راه ها برای اثبات معیوب شدن واشر سرسیلندر ماشین است که باید با ابزارهای خاصی به نام ابزار فشار سیستم خنک کننده، آن را انجام داد.

ابزار فشار سیستم خنک کننده را وصل کنید و پس از ۱۰ دقیقه، فشار آن را چک کنید. اگر فشار سیستم پایدار باشد، یعنی مشکلی در واشر سرسیلندر وجود ندارد. در صورتی که فشار به مرور در حال کاهش باشد، یعنی سیلندرها و یا روغن مشکل دارند.

شمع ها را خارج و مایع یا روغن روی آن را بررسی کنید. اگر واشر سرسیلندر خراب شده باشد، متوجه افت فشار محفظه احتراق خواهید شد.

۷. بررسی نشتی ها یکی دیگر از راه های تأیید علائم سوختن واشر سرسیلندر
اگر نشتی به بیرون واشر سرسیلندر باشد، یک مایع از موتور خودرو چکه خواهد کرد. گاهی ممکن است مایع نشت شده به دلیل سوختن، در نتیجه شما چکه ای را مشاهده نخواهید کرد. در این زمان می توان مایعی را به شکل متمرکز و سفت در زیر وسیله نقلیه خود ببینید. همچنین این امکان وجود دارد که دودی از موتور خارج شود که به دلیل سوختن مایع این اتفاق رخ می دهد. در این صورت می توان منبع نشتی را بیابید. با ردیابی مسیر نشتی بررسی کنید که آیا واشر سرسیلندر خودروی شما خراب و سوخته است؛ یا مشکل و علت دیگری سبب بروز این نشتی شده است.

اگر با بررسی های دقیق علائم سوختن واشر سرسیلندر، از خرابی آن اطمینان حاصل کردید، باید آن را تعویض نمایید تا مشکل به کلی برطرف شود.


  • سخن آخر با توجه به اینکه این قطعه در برند و انواع مختلفی وجود دارند بهتر از نمایندگی های مجاز و فروشگاه های معتبر نسبت به خرید این قطعه اقدام کنید. مهمترین مسئله ایی که باید در خرید واشر سر سیلندر در نظر بگیرید استاندارد بودن و مورد تایید بودن آن از نظر شرکت خودروساز مربوطه ی باشد. در ضمن در زمان خرید قطعه مورد نظر به ضمانت اصالت کالا توجه داشته باشید.
  • ضمانت اصالت کالا در زمان خرید این معنا را میدهد که کالای ارائه شده اصل می باشد و در صورتی که وارداتی باشد به صورت قانونی وارد کشور شده است.
  • شما هم نظرتان در مورد این مطلب برای ما بنویسید

  • این مطلب را حتما بخوانید:


برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

زاهد امیری منش یکشنبه , ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲:۵۷

با سلام ببخشید ماشین من بعد از دنده سه اگه سرعتش رو کم بیاری و فوری گاز رو بگیری کم میاره یعنی از موتورش صدای بدی میاد به نظرتون از چی می‌تونه باش از واشر نیست

شهاب شنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶

سلام ماشین من پژو هست هر سه چهار روز یک بار آب رادیات کم میشه اندازه یک لیتر کامل نه ماشین شتاب خوبی هم داره یک قطره دود هم نداره ولی مصرف سوخت بالاست کاتالیز نداره بوی خام سوزی هم میاد تو گاز زیاد

ناشناس پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷

سلام خیلی اموزنده بود تشکر

حسین احمدیوسفی پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

خودرومن پیکاب ریچ است آب کم می کند زیادداغ نمی کندنشری ندارند وقت توقف آب می آیدداخل قمقمه خنک شدمیرودداخل رادیاتور آمپربالا نمی رودفقط صبح روشن می شودازاکزوزآب درحدیک استکان می ریزدخواهشمنداست هرکس طلاعاتی دارد و باخبرم کندباتلفن۰۹۱۳۲۴۸////ممنون احمدیوسفی جیرفت

ناشناس پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

همه چرت وپرت گویان بی اساس قربانی تو وامثالت شوند عزیزم خیلی خوب

حمید دانش مهر پنجشنبه , ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۳:۱۳

با سللم من پراید مدل ۸۹ دارم تعمیر اسای کردم همه وسایل رو کره ای گرفتم زمستون تعمیر کردم الان بعد از تعمیر کلا ماشین ۸هزار تا راه رفته ولی خیلی داغ میکنه و یه سره فن روشنه بعضی وقتا مجبور میشم اب بریزم روی رادیاتور همه چی که مربوط به سسیتم خنک کننده است رو هم عوض کردم رادیاتور هم یه قطره اب کم نمیکنه لطف کنید راهنمایی کنید یا یه تعمیر گاه خوب تو غرب تهران معرفی کنید ممنونم

یونس چهارشنبه , ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷

خیلی خیلی خوب بود کاش هر هفته یکی از مشکلات قطعات خودرو رو همینطور توضیح می‌دادید یا سر یه تاریخ معینی،خیلی خوبه یکم آشنا بشیم با مشکلات و عیبهای خودرو

علی سه شنبه , ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

بسیارعالی توثیف شده بود.

ناشناس دوشنبه , ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۸

سلام این مطالب خیلی زیبا بود ولی اگر خلاصه تر می بود بهتر می بود

ایرانی یکشنبه , ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

با سلام و خسته نباشید
باید عرض کنم که مطالب فوق بسیار عالی و آموزنده و بدردبخور بود…
خیلی زحمت کشیدید دستتون درد نکنه

عباس یکشنبه , ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

بجای چرت وپرت مسولین بی سواد متن فنی خوب است احسنت

آخرین اخبار