چاپ کد خبر: 137378
27 اسفند 1402

نرخ عوارض عبور اتوبان اصفهان-شیراز بدون «شوتی ها و دیگر معایب» چند؟

اتوبان شیراز به اصفهان
اتوبان اصفهان شیراز علاوه بر در اختیار داشتن عنوان طولانی ترین اتوبان ایران، یکی از زیباترین و ایمن ترین محورهای مواصلاتی کشور است اما عوارض منصفانه برای عبور از این جاده چقدر است؟اتوبان اصفهان شیراز به دلیل تازه تاسیس بودن با مشکل فقدان دوربین های نظارتی نیز مواجه است که به تخلف سرعت غیرمجاز برخی رانندگان دامن می زند.

بر اساس اعلام مدیران شرکت احداث این آزادراه، حدود هشت هزار میلیارد تومان هزینه ساخت این محور مهم مواصلاتی شده است. مدیران این شرکت در نشست خبری اخیر خود عنوان کرده اند که اگر عوارض ۱۳۰ هزار تومانی برای این اتوبان وضع شود، ۱۸ سال طول می کشد تا اصل سرمایه ای که برای ساخت آن صرف شده، بازگردد.

سوال اینجاست که عوارض اتوبان اصفهان شیراز باید چقدر تعیین شود که هم جانب مسافران و رانندگان متقاضی عبور از این آزادراه دیده شود و هم منافع سرمایه گذاران رعایت شود؟ نکته قابل تامل این که با وجود گذشت حدود چهار ماه از افتتاح این آزادراه هنوز عوارضی برای اتوبان مذکور تعیین نشده است.  در ادامه چند نکته مهم درباره اتوبان مذکور را مرور می کنیم.

نورپردازی خاص پل شهید سلیمانی در اتوبان اصفهان شیراز

آزادراه اصفهان شیراز یکی از مهم ترین دستاوردهای فنی و مهندسی کشور را که بزرگترین پل کشور است در خود جای داده است. رضا محمدیان مدیرعامل شرکت آزادراه شیراز اصفهان در این باره می گوید: این اتوبان به لحاظ فنی یکی از ایمن ‌ترین آزادراه‌های کشور است. پروژه فوق الذکر با ۲۵ پل بزرگ و ۵۹۰ پل کوچک به بهره برداری است. بزرگترین پل این مسیر یعنی پل شهید سلیمانی یک شاهکار مهندسی است که در صدد هستیم با انجام یک سری نورپردازی‌ ها این پل را بهتر و بیشتر در معرض دید کاربران این محور قرار دهیم.

آزادراهی با بیشترین حفاظت از محیط زیست و کمترین یخ بندان

بد نیست بدانید این اتوبان یک محور مواصلاتی دوستدار محیط زیست است. مدیر شرکت آزادراه شیراز اصفهان در این باره اظهار کرده است: در جریان اجرای این پروژه بسیاری از بخش‌های محیط زیست را حفظ کردیم و از مسیر‌هایی که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می ‌کرد عبور کردیم و همچنین تلاش شد که مسیر آزادراه را به گونه ‌ای بسازیم که در فصل زمستان کمترین سایه و یخ بندان را داشته باشد تا مشکلی برای رانندگانی که از این مسیر عبور می‌ کنند ایجاد نشود.


اتوبان اصفهان شیراز به دلیل تازه تاسیس بودن با مشکل فقدان دوربین های نظارتی نیز مواجه است که به تخلف سرعت غیرمجاز برخی رانندگان دامن می زند.

خودروهای حمل کننده کالای قاچاق که به شوتی معروفند امنیت و آرامش رانندگان را در اتوبان اصفهان شیراز و سایر جاده های کشور به بازی گرفته اند و مشکلات فراوانی در محورهای مواصلاتی ایجاد می کنند.

رانندگانی که در اتوبان اصفهان شیراز تردد می کنند در تماس های مکرر خود  خواستار رسیدگی پلیس راهور به تخلفات شوتی ها شده اند. شوتی عنوانی است که این رانندگان جسور و بی ملاحظه روی خود گذاشته اند و با این لقب تقریبا به هیچ قانونی پایبند نیستند.

بیشترین تخلف آنها زیر پا گذاشتن قانون سرعت مجاز است. در آزادراه شیراز اصفهان نیز همچون سایر آزادراه های کشور سقف سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است. با این وجود شوتی ها در این اتوبان سرعت های بالای ۲۰۰ کیلومتر را هم تجربه می کنند!

تخلفات و بی قانونی های عجیب خودروهای شوتی به سرعت غیرمجاز محدود نمی شود و رانندگی خطرناک و مارپیچی و حتی در مواردی حرکت برخلاف جهت جاده نیز از آنها دیده شده است.

راننده+خودرو+شوتی

اتوبان اصفهان شیراز طولانی ترین آزادراه کشور به شمار می رود و سرعت گرفتن در این اتوبان بالاتر از حد قانونی ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای برخی راننده ها و به خصوص شوتی ها بسیار وسوسه انگیز است.

این محور مواصلاتی به دلیل تازه تاسیس بودن با مشکل فقدان دوربین های نظارتی نیز مواجه است که به تخلف سرعت غیرمجاز برخی رانندگان دامن می زند.

فرمانده نیروی انتظامی به تازه گی از مقابله جدی پلیس با شوتی ها خبر داده است. سردار رادان اعلام کرده است که با اقدامات آتی نیروی انتظامی و پلیس راهور، پدیده شوم خودروهای شوتی که از یک سو موجب اختلال ترافیک جاده ها و از سوی دیگر موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور هستند، برچیده خواهد شد.

به گفته وی در سالجاری ۵۰۰ نفر از هم وطنان در جاده ها بر اساس حوادث ناشی از تخلفات خودروهای شوتی جان خود را از دست داده اند. ضمنا تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی نیز در مقابله با این پدیده به شهادت رسیده اند.

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام|کانال واتساپ| کانال ایتا|کانال سروش|کانال روبیکا|کانال بله

انتظار می رود اتوبان اصفهان شیراز به عنوان یکی از جاده های پرتردد کشور که استقبال از آن نیز هر روز افزایش می یابد، بیشتر تحت نظارت پلیس راهور قرار گیرد و دوربین های ثبت تخلف نیز در این محور با سرعت بیشتری نصب شود تا شوتی ها و سایر متخلفان در این محور یکه تازی نکنند. منبع: تین نیوز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

شمس سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

جالبتر از همه این جمله بود ک نوشتی سال گذشته پونصد نفر از هموطنان بخاطر ماشین های شوتی جانشونا از دست دادند.. پلیس و شرکت های ماشین سازی ایران دنبال ی جوابی بودند برای خودروهای ناایمن و جاده های بیخودشون ک شما لطف کردید با این نوشته بهانه را براشون پیدا کردید..هرچند متنتون فایده ای برای کسی نداشت لااقل بدرد این دو گروه کشور شد

رضا سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

بی شوتی که خیلی گرونه،با شوتی چند؟؟؟

ج.ن یکشنبه , ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷

با عرض سلام و احترام
پیرو ارسال نظر قبلی همانگونه که عرض شد
در مسیر آزاد راه ، و بطور خاص مسیر برگشت از اصفهان به شیراز علیرغم گذشت مدت زمان بسیار کوتاه ، آسفالت مواج و دارای دست انداز زیاد می باشد
و به نظر می‌رسد مشکلی در کیفیت اجرا وجود داشته باشد و به نوعی هدر دادن سرمایه ملی و سرمایه گذاردر این خصوص به چشم می آید
پیشنهاد می‌گردد روزنامه نگار محترم نسبت به تهیه گزارش اقدام و مطالبه گری داشته باشند

ج.ن یکشنبه , ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱

سلام
متاسفانه این آزاد راه علیرغم نام آزاد راه بیشتر یک جاده دو بانده است.
در ورودی آن تابلو عبور کامیون ممنوع نصب شده ولی در عمل ، مملو از کامیون است حال تصور کنید این جاده با عبور کامیون در حال سبقت لاین سوم برای عبور خودرو سوم را ندارد و ادامه داستان که اگر در این مسیر تردد کنید شاید به این نتیجه برسید که شاید عنوان بزرگ راه و آزاد راه به نوعی توهین به مردم شریف یک استان است که صاحب یک آزاد راه و یا بزرگ راه شده اند
نکته دوم خرابی بخش زیادی از آسفالت و مواج شدن آن در این مدت کوتاه از افتتاحیه شده است.

آخرین اخبار