چاپ کد خبر: 116553
25 تیر 1402

آغاز روزشمار افتتاح سه مرحله ای اتوبان شیراز-اصفهان/ شیرازی ها کجا وارد این آزاد راه می شوند؟

بر اساس اظهارات یکی از نماینده های استان فارس در مجلس افتتاح اتوبان اصفهان شیراز فازهای مختلفی دارد و به نظر می رسد این آزادراه به صورت یکباره افتتاح نمی شود.

به گزارش اول فارس پروژه های بزرگ عمرانی فازهای مختلفی دارند با این حال برخی از ابرپروژه ها به صورت یکجا مورد بهره برداری قرار می گیرند. این اتفاقی است که در مورد اتوبان اصفهان شیراز شاهد آن نخواهیم بود و این پروژه کم نظیر راه سازی فاز به فاز به بهره برداری می رسد.

سخنان نماینده شیراز و زرقان در مجلس حکایت از آن دارد که افتتاح این اتوبان دست کم سه مرحله خواهد داشت.

از دیدگاه قادری یکی از گلوگاه های این پروژه ملی قطعه هفت آن است و این قطعه تا زمانی که مشکل خروجی شهر شیراز در «گویم» مرتفع نشود قابل بهره برداری نیست.

وی تصریح کرده است که چنانچه گره ورودی و خروجی شهر شیراز ساماندهی شود می ‌توان با ترک تشریفات قطعه هشت آزاد راه را هم عملیاتی کرد تا سه مسیر ورودی به آزاد راه شیراز – اصفهان در کلان شهر شیراز وجود داشته باشد.

اتوبانشیرازاصفهان 1

مراحل ۳ گانه افتتاح اتوبان اصفهان شیراز
بر اساس اظهارات قادری نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ،  فاز اول این اتوبان همان قطعه هایی را شامل می شود که برخی از آنها تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته اند. بنابراین سخن از فاز نخست بهره برداری در واقع منظور افتتاح قطعات یک تا شش خواهد بود.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مرحله دوم باید ۹ کیلومتر از قطعه هفت بهره برداری شود. مرحله سوم و نهایی افتتاح اتوبان اصفهان شیراز نیز طبق گفته های قادری شامل چهار کیلومتر پایانی قطعه هفت که تکمیل کننده این قطعه بوده خواهد بود.

افتتاح قطعات ۶ گانه تا حداکثر ۶۶ روز آینده
بر این اساس چنانچه عملیات اجرایی قطعه هشت آزاد راه آغاز شود می‌توان از بزرگراه «حسینی الهاشمی» شیراز به صورت مستقیم وارد آزاد راه شد.

یک مقام مسئول در استانداری فارس نیز با اعلام یک زمان تقریبی از افتتاح فازهای یک تا ۶ این اتوبان گفته است: قطعات یک تا شش آزاد راه شیراز – اصفهان تا پایان شهریور ماه به بهره برداری می ‌رسد.

بنابراین کمتر از ۶۶ روز دیگر بخش اصلی این اتوبان زیر بار ترافیک و تردد خواهد رفت. شایان ذکر است اتوبان اصفهان شیراز دارای هشت قطعه است که مقرر شده تا قطعه هفتم این پروژه نیز طی سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.


تردد نکنید؛ ۲ درصد تا بهره برداری نهایی
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اعلام پیشرفت ۹۸ درصدی آزادراه شیراز- اصفهان نسبت به تردد در این آزادراه به دلیل انجام عملیات تکمیلی عمرانی و خطری که برای شهروندان در پی دارد، هشدار داد.

تین نیوزخیرالله خادمی با اعلام پیشرفت ۹۸ درصدی آزادراه شیراز به اصفهان نسبت به تردد در این آزادراه به دلیل انجام عملیات تکمیلی عمرانی و خطری که برای شهروندان در پی دارد، هشدار داد و گفت: آزادراه شیراز به اصفهان یکی از بزرگترین آزادراه های در دست احداث کشور در کریدور شمالی-جنوبی است که عملیات عمرانی آن با مشارکت صنایع دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۱ شروع شده و در مرحله نهایی برای بهره برداری قرار دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اداره کل راه و شهرسازی فارس، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: هم اینک کارهای تکمیلی این آزادراه نظیر نصب درزهای انبساط پل ها، نصب جان پناه ها در نقاط پرتگاهی و روی پل ها، تابلوی علائم، خط کشی و سایر موارد هنوز تکمیل نشده و در حال انجام است بنابراین تردد از آزادراه فاقد ایمنی لازم است.

خادمی توضیح داد: به منظور جلوگیری از بروز حادثه، تمامی مبادی ورودی و خروجی آزادراه توسط پیمانکار مسدود شده است.

وی تصریح کرد: هموطنان نسبت به هشدارها توجه لازم را داشته باشند و از تردد در این مسیر که در حال تکمیل است خودداری کنند.

عملیات اجرایی این آزادراه که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های آزادراهی کشور و یکی از مهمترین طرح های ملی یاد می شود در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و طی سالیان گذشته بارها افتتاح آن به دلیل مشکلات مالی و … به تعویق افتاده است.

مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز پنج و نیم تا ۶ ساعت به طول می انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان که بر خلاف مسیر فعلی، به شکل مستقیم است طول مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر شده و حدود ۲ ساعت از زمان سفر نیز کاسته خواهد شد.

اتوبان شیراز اصفهان هنوز رسما افتتاح نشده اما برخی رانندگان از مسیرهای فرعی وارد این آزادراه می شوند و خود را با مخاطراتی مواجه می کنند که می تواند در مواردی مرگبار باشد.

اتوبان شیراز اصفهان هنوز رسما افتتاح نشده اما برخی رانندگان از مسیرهای فرعی وارد این آزادراه می شوند و خود را با مخاطراتی مواجه می کنند که می تواند در مواردی مرگبار باشد.

استفاده از مسیر و جاده جدید با آسفالت مرغوب وسوسه انگیز است خصوصا که این مسیر بین دو شهر پرجمعیت اتوبان کشی شده باشد. صحبت از اتوبان اصفهان شیراز است که اهالی استان فارس ترجیح می دهند آن را آزادراه شیراز اصفهان بنامند.

این آزادراه محور مواصلاتی پراهمیتی است که درباره افتتاح آن اخبار ضد و نقیضی منتشر می شود اما واقعیت این است که رانندگان نباید بدون افتتاح و بهره برداری رسمی از این اتوبان استفاده کنند. شاید این سوال مطرح شود که مگر استفاده از جاده ای که افتتاح نشده آن هم یک اتوبان با چند فاز امکان پذیر است.

در پاسخ باید گفت متاسفانه با وجود آن که مجریان و دست اندرکاران اتوبان شیراز اصفهان با تمهیداتی تلاش کرده اند از وارد شدن خودروها به این جاده جلوگیری کنند باز هم عده ای از رانندگان با دور زدن این موانع وارد مسیرهای بهره برداری نشده این اتوبان می شوند.

کیفیت مناسب آسفالت و خلوت بودن فازهای مختلف اتوبان مذکور که هنوز زیر بار ترافیکی قرار نگرفته اند موجب می شود رانندگان از برخی بیراهه ها وارد این آزادراه شوند غافل از این که با این کار برای خود خطراتی ایجاد می کنند و این خطرات می تواند در مواردی به مرگ آنها منتهی شود.

۱. جریمه در انتظار متخلفان
رانندگانی که به طور غیرقانونی و با دور زدن موانع وارد  آزادراه اصفهان شیراز می شوند باید در نظر داشته باشند که اقدامشان تخلف است و در صورت مواجه شدن با پلیس جریمه در انتظار آنها خواهد بود.

۲. ایمن نبودن پل ها
پل های متعددی در این مسیر احداث شده که برای ایمن سازی نیازمند اقدامات تکمیلی است. به عنوان مثال برخی از این پل ها نیاز به نصب درزهای انبساط دارند و عبور از روی این پل ها می تواند به خودرو خسارت وارد کند یا حتی موجب واژگونی خودرو شود.

۳. ایمن نشدن محدوده های پرتگاهی
اتوبان اصفهان شیراز در برخی نقاط و فازهایی که رسما مورد بهره برداری قرار نگرفته دارای مناطق پرخطر و پرتگاهی است که هیچگونه علائمی برای آنها نصب نشده و حفاظ ها و جان پناه های لازم نیز تعبیه نشده است. ورود غیرمجاز و رانندگی در این مناطق قطعا خطرات فراوانی برای رانندگان در پی خواهد داشت.

خواندن این دو مطالب را از دست ندهید

این زن در جستجوی پدر و مادر واقعی اش است کمکش کنید+عکس

زیباترین عکس های خنده دار حیوانات خانگی را ببینید و صفا کنید

با عضویت در  کانالها زیر از اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس دوشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

سلام
کل آزادراه در استان پهناور فارس ساخته شده باید همه بگویند آزادراه شیراز به اصفهان

ناشناس یکشنبه , ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

اتوبان شیراز – ایزد خواست .اگر حتا یک متر ادامه این اتوبان از ایزد خواست به سمت اصفهان کار شده به مردم فارس نشان بدهید.

آخرین اخبار