چاپ کد خبر: 138755
12 فروردین 1403

راه های ساده رفع گرفتگی و یا کیپ شدن گوش در خانه

گرفتگی گوش مشکلی است که ممکن است به دلایلی مختلفی از جمله آلرژی و یا سرماخوردگی و … اتفاق بیوفتد.راه های خانگی وجود دارد که می توانید به راحتی برای رفع گرفتگی گوش خود اقدام کنید که در ادامه این مطلب به این راه حل ها می پردازیم.پس تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

رفع گرفتگی گوش

نشانه های انسداد گوش را قبل از درمان گرفتگی گوش بشناسید

  • کاهش شنوایی
  • احساس انفجار درگوش
  • صدای باد داخل گوش
  •  مخاط و مایعاتی درگوش

از نشانه تا راه درمان گرفتگی گوش د کودکان و بزرگسالان

  • علل اصلی انسدادگوش
  • وجود آب در گوش
  •  سرماخوردگی یا عفونت سینوسی
  • آلرژی
  • تغییرات فشارهوا
  • تجمع الودگی و موم
  • انسداد لوله شیپوری داخل گوش

راه‌های باز کردن گرفتگی گوش عبارت‌اند از:

۱-روغن معدنی

برخی افراد هنگام گرفتگی گوش خارجی استفاده از روغن معدنی را تسکین‌دهنده می‌دانند. تجمع جرم گوش باعث گرفتگی گوش‌ها می‌شود و روغن معدنی چاره‌ساز است، زیرا به نرم‌شدن موم یا جرم گوش کمک می‌کند تا راحت‌تر از بین برود.

۲-اسپری بینی

گاهی اوقات گوش میانی به‌دلیل گرفتگی بینی می‌گیرد یا عفونت می‌کند. اسپری‌های بینی و ضد احتقان‌های بدون نسخه در کاهش احتقان و تورم بینی موثر است و درنتیجه گرفتگی گوش‌های میانی را از بین می‌برد.

۳-هیدروژن پراکسید

با اجازه پزشک ازهیدروژن پراکسید برای رفع انسداد ناشی ازموم استفاده می شود.۲ یا ۳ قطره از هیدروژن پراکسید را داخل گوش بریزید چند دقیقه ای صدای وز وزی راخواهید شنید.۱۰دقیقه بعدصدا متوقف میشود سپس سر را خم کنید اجازه دهید موم خشک شود .
توجه:خیلی هیدروژن پراکسید استفاده نکننید چون ممکن است به پرده گوش اسیب بزند

رفع گرفتگی گوش

۴-قطره‌های گوش بدون نسخه

بسیاری از متخصصان مراقبت بهداشتی برای ازبین‌بردن جرم گوش قطره‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که نیاز به نسخه ندارند و در دسترس هستند. این قطره‌ها جرم سفت و چسبناک گوش را که ممکن است گیر کند یا به عمق کانال گوش رانده شود، نرم می‌کنند.

۵-تنفس بخار

تنفس بخار یک روش ساده و موثر برای رفع انسداد ناشی از سرماخوردگی است.آب داغی را داخل کاسه ی بزرگی بریزید و مقداری روغن درخت چای یا اسطوخودوس داخلش بریزید.بطرف کاسه خم شوید و سررا با پارچه ای بپوشانید به آرامی نفس بکشید تا گوش باز شود .

۶-شست‌وشوی گوش

برخی افراد برای رفع گرفتگی گوش‌هایشان آن‌ها را می‌شویند، یا در خانه یا در مطب پزشک. برای شست‌وشوی گوش آب گرم را با فشار به داخل گوش وارد می‌کنند تا جرم داخل آن نرم شود.

۷-باقرقره کردن آب و نمک گرم

قرقره کردن آب و نمک روشی قدیمی و موثر در درمان گرفتگی گوش این روش در درمان گرفتگی ناشی ازعفونت موثر است. ۱ ق چ نمک را داخل ابگرم ترکیب  و۱۵ تا۲ ۰ثانیه  قرقره کنید و بعد بیرون بریزید.

۸-کمپرس گرم یا بخار

در این حالت یا بخار را به داخل گوش وارد می‌کنند یا حوله خیسانده‌شده در آب گرم را را روی گوش قرار می‌دهند و از گرما و رطوبت برای شل کردن جرم گوش و باز کردن گرفتگی آن استفاده می‌کنند. با این حال در مواردی، چون مشکل شنوایی، تب، ترشح مایع، چرک یا جرم در گوش و عوارضی که بیش از چند روز ادامه دارند یا شدتشان رو به افزایش است، باید به متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کرد.

با این وجود بهتر از برای رفع گرفتگی گوش حتما به پزشک مراجعه کنید.

عضو کانال ما در تلگرام شوید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار